Det ligger en tidsinnstilt bombe innebygget i Sonys Play Station-serie. Og Sony virker uinteressert i problemet.

Annonse


CBOMB: Play Station vil slutte å virke

I spillmiljøet blir det referert til ‘CBOMB’ når det er snakk om Sonys PS5-, PS4-, PS3- og PS Vita-konsoller. Kort fortalt er CBOMB et ord dannet gjennom sammentrekning av CMOS og bombe. 

Sony er ikke så opptatt av at spillene skal leve videre

CBOMB er et begrep for at PS-konsoller en dag vil slutte å virke, med mindre Sony tar grep og oppdaterer konsollene, men så langt virker det som om Sony ikke er så opptatt av at spillene skal få leve videre fra en generasjon spillere til en annen. Men PS-fansen bryr seg, og her følger det du trenger å vite.

Hva er problemet?

PS3-, PS4-, PS Vita- og PS5-konsoller er avhengig av internklokken for at de skal kunne spilles på. For å holde klokken i gang mens konsollen er frakoblet strømforsyningen, har hovedkortet et lite batteri. Dette sitter i CMOS.

Når CMOS slutter å fungere blir du bedt om å angi dato og tid. Konsollen vil da forsøke å synkronisere dato og tid  med en ekstern server på nettet. Hvis serveren ikke kan nås vil ikke spillene fungere da DLC (Downloadable content) ikke kan hentes.

Annonse


Les også: Dør PS4-batteriet og PSN er det over og ut

Spill er en kunstform og spillene skal bevares for ettertiden

Does It Play er en forening som jobber for at spill også skal være tilgjengelig i fremtiden. De var de som skapte begrepet CBOMB. De forklarer det sånn:

Selv om det ikke er noen umiddelbar risiko for at synkroniseringstjenerne går ned, er det urealistisk å forvente at de vil være online for alltid. Til slutt vil serveren gå ned, og til slutt vil CMOS-batteriene dø, så det er bare et spørsmål om tid før en enorm katalog med spill blir utilgjengelig i sin opprinnelige form.
Dette er grunnen til at vi valgte navnet CBOMB; CMOS-bombe. Denne funksjonen fungerer på samme måte som en tidsinnstilt bombe. Før eller senere vil den detonere. Med mindre vi kan fjerne problemet.

For mange er videospill langt mer enn engangsunderholdning. Hvis det skal anerkjennes som en kunstform, ikke bare en industri, er det avgjørende at spillene også i fremtiden vil eksistere. Spill må tas vare på på sammen måte som kunst.

Med Sonys PS3-, PS4-, PS Vita- og PS5-design kan spillerne miste tilgangen til et store kataloger av videospill, med mindre de tyr til gråsonetiltak.

Vi vil at våre barn, våre barnebarn og deres barn skal kunne spille spillene vi elsker og utforske historien til en hobby og bransje som betyr så mye for oss. Selv om det ikke er fare for at serverne går ned med det første, vil de til slutt gå ned. Vi vil gjøre det vi kan for å bevare mest mulig.

Does It Play

Hva kan Sony gjøre?

Enkelt sagt: Oppdatering. Alt Sony trenger å gjøre er å oppdatere enhetene slik at spillene kan spilles uten at det tys til metoder som vanligvis er reservert for pirater og hackere. 

Kilde: IGN India, C-Bomb PS5 Update

Annonse