teslasikkerhet
Elon Musk skryter på Twitter av at Teslas autopilot nesten er ti ganger sikrere enn en snitt-bil, men faktum er at Tesla-er var litt tryggere i fjor. Hvorfor?

Annonse


Tesla mener bilene deres er nesten 10 ganger tryggere, men de var tryggere i fjor

Tesla har publisert sin sikkerhetsrapport for første kvartal 2021, og konkluderer med at AI-en, maskinvaren og alle sensorene gjør bilene nesten ti ganger tryggere enn andre biler.

Tesla melder:

“I første kvartal 2021 så registrerte vi en ulykke for hver 4,19 million miles som ble kjørt, og der føreren hadde autopilot aktivert.

For de som kjørte uten autopilot, men med en av våre sikkerhetsfunksjoner, så registrerte vi en ulykke for hver 2,05 million miles som ble kjørt”, melder Tesla i rapporten og avslører at de som kjørte uten autopilot og uten bilenes sikkerhetsfunksjoner, så ble det registrert en ulykke per 978 000 kjørte miles.

Selskapet kobler dette så opp mot NHTSA “National Highway Traffic Safety Administration” sine tall, som avslører at det skjer et krasj, uansett type bil i USA, hvert 484 000 miles. Bra med andre ord, men…

Musk omtaler de andre bilenene i NHTSA-rapporten som gjennomsnittlige:

Det gir ikke helt mening å sammenligne tallene – dette er hvorfor

Det er ikke dårlig dette, på noen måte, spesielt de som er skeptiske til autopilot, men faktum er at Tesla-ene var tryggere i fjor, eller i det minste så var det færre ulykker: med autopilot aktivert var det en ulykke per 4,68 millioner miles, mot 4,19 i første kvartal 2021 som nevnt.

Som Electrek korrekt påpeker (de mener samtidig datagrunnlaget ikke er godt nok):

Tesla har for mange forskjellige versjon av autopilot som igjen har forskjellige egenskaper, man kan derfor ikke sammenligne Autopilot 1.0 mot Autopilot 3.0 som har en FSD-datamaskin.

Electrek

Annonse