mercedeseqb
Mercedes EQB lanseres på tampen av året, men norske priser har vi ikke enda som med EQs.

Annonse


Dette er Mercedes nye SUV: lanseres i Norge på tampen av året

Mercedes har nå avslørt EQB og vi har informasjon for norske forhold.

EQB lanseres i Norge på tampen av året – priser ikke avslørt

“Den lange akselavstanden på nær 3 meter (2829 millimeter) og det romslige interiøret er godt kjent fra offroaderen GLB. Derfor kan også EQB bestilles med en tredje seterad som tilleggsutstyr, noe som gir deg totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter. Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.”

Sjekk også ut luksus-sedanen EQS med 770 km. rekkevidde.

Om rekkevidden:

“EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og vil kunne bestilles i forskjellige effektutgaver, hvor noen av de er på over 270 hestekrefter. Det vil også være mulig å velge mellom for- og firehjulstrekk, hvor blant annet modellen EQB 350 4MATIC får en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP). I tillegg er det planlagt en versjon med ekstra lang rekkevidde. Batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskland, og i Jawor, Polen.”

Spesifikasjoner:

Dette melder Mercedes om SUV med syv seteplasser:

Batteriet:

EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWh og vil kunne bestilles i forskjellige effektutgaver, hvor noen av de er på over 270 hestekrefter. Det vil også være mulig å velge mellom for- og firehjulstrekk, hvor blant annet modellen EQB 350 4MATIC får en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP). I tillegg er det planlagt en versjon med ekstra lang rekkevidde. Batteriene er produsert på Daimler-fabrikken i Kamenz, Tyskland, og i Jawor, Polen.

Annonse


Om plassen:

“Den lange akselavstanden på nær 3 meter (2829 millimeter) og det romslige interiøret er godt kjent fra offroaderen GLB. Derfor kan også EQB bestilles med en tredje seterad som tilleggsutstyr, noe som gir deg totalt syv seter. Her kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt. Lastevolumet i bagasjerommet strekker seg fra 495 liter til 1710 liter i utgaven med fem seter, og fra 465 til 1620 liter i utgaven med syv seter. Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter med plass i bagasjerommet. Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.”

EQB kan stemmestyres:

“Langs dashbordet er den velkjente Widescreen Cockpit plassert, en skjermflate som gir krystallklare digitale instrumenter. Med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) har du mulighet til å bruke stemmestyring via talekommandoen «Hey Mercedes». Her kan du for eksempel be om å skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting. Interiørets robuste karakter understrekes av elementer i aluminium. Avhengig av design- og utstyrslinjen gir et spektakulært bakgrunnsbelyst listverk og rosegullfargede dekorative elementer ledetråder til den elektriske karakteren i EQB.

Navigasjon med Electric Intelligence bidrar til en uanstrengt håndtering av EQB i hverdagen. Systemet foretar kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær, og beregner den raskeste ruten til destinasjonen, inkludert nødvendige ladestopp. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller sjåførens kjørestil. I tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp, om nødvendig.”

Om ladingen:

EQB kan lades med opptil 11 kW via ladeboks ved hjelp av ombordladeren. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10-80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter.

Med Mercedes me Charge vil EQB-eiere kunne bruke det som for øyeblikket er det største ladenettverket i verden. Dette består av mer enn 500.000 AC- og DC-ladestasjoner i 31 land. Mercedes me Charge gjør det mulig for Mercedes-EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de samtidig drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.

Ved hjelp av høykvalitets opprinnelsessertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i nettet for ladestrøm fra Mercedes me Charge. Med Mercedes me Charge kan kundene lade på mer enn 200.000 offentlige ladestasjoner over hele Europa, der Mercedes-Benz sørger for påfølgende kompensasjon gjennom grønn strøm.

Mercedes sin nye el-SUV lanseres i Europa senere i år

“Den digitale verdenspremieren strømmes via medieplattformen Mercedes me, og vil senere bli tilgjengelig som on-demand video”, melder selskapet i pressemeldingen vedrørende SUV-en som altså avsløres få dager etter luksus-sedanen EQS med over 700 km. rekkevidde.

“EQB setter en ny standard i det elektriske kompaktbil-segmentet med fleksible plassløsninger. Blant annet tilbyr EQB rom for opptil syv personer og har opptil 1700 liter med bagasjeromsplass på det meste. Etter markedslanseringen i Kina vil den europeiske versjonen av EQB være tilgjengelig senere i år”, forklarer Mercedes som avslører at bilen skal presenteres på “Mercedes-EQ Night Shanghai” under den første pressedagen av Auto Shanghai 2021.

Annonse