nvidiartxdi
RTXDI kan skape millioner av lys, og ifølge Nvidia skader det ikke ytelsen. Teknologien testes nå i Unreal Engine 4.0.

Annonse


Slik ser generasjon RTX ut: “RTXDI” kan tegne millioner av lys i sanntid

RTX Direct Illumination (RTXDI) kan generere millioner av lys samtidig. Dette er neste generasjon RTX på mange måter.

Lover at dette ikke vil gå utover ytelsen

“Tenk deg å kunne legge til millioner av dynamiske lys til spill uten å måtte bekymre seg om ytelse eller ressurser. RTXDI gjør det mulig i sanntid.”

Nvidia forklarer at uansett geometri-strukturen, så kaster 3D-objekter korrekte skygger – eksempel er tusenvis av små LED-dioder, Times Square-reklameskilt og ildkuler som eksploderer.

Nvidia frir til utviklerne, for uten innhold dør teknologi.

Unreal Engine 4.0-støtte på vei

“Alle disse lysene kan bevege seg fritt og dynamisk”, påpeker Nvidia.

Annonse


Noe som er viktig å merke seg er at RTXDI erstatter alle andre skygge- og “ambient occlusion“-teknikker

Selskapet melder at teknologien er på vei til Unreal Engine 4.0 i form av NvRTX UE 4.26. Det er foreløpig ingen planer for Unity.

Hva angår støtte trenger man et DirectX eller Vulkan ray tracing-kort, mao. RTX 30 eller RTX 20-serien.

“Fotorealisme” har vi hørt før, men vi er nærmere enn noen gang

GPU-produsenten sier at man med teknologien endelig vil nærme seg “fotorealisme”, som vi jo alle har drømt om i mange år.

Lys med komplekse former, som neon lys, fungerer som de gjør i den virkelige verdenen.

Slik fungerer det:

RTXDI forklarer grafikkmotoren hvor lysene skal sende, noe som reduserer hvor mye man manuelt må lyssette en scene for at det skal se korrekt, og fordi alle lys også genererer skygge, se det hele mer ekte ut.

“Sanntids-grafikk når nå kompleksitetnivået som tidligere kun innbakte bakgrunner ga mulighet til”.

Annonse