mercedeseqs
Tesla Model S Plaid+ koster 1,5 millioner kroner og har enda bedre rekkevidde enn Mercedes EQS, mens Mercedes ser ut til å ha en lang rekke luksusegenskaper Tesla ikke har og muligens også bedre komfort.

Annonse


Dette er EQS – Mercedes sin luksusbil med 770 km rekkevidde

EQS er “bygget på en helt ny elektrisk plattform vil den kunne tilby en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP)”, melder Mercedes i pressemeldingen nå som de endelig avslører luksusversjonen av sine elektriske biler.

De første EQS-modellene kommer til Norge september i år

Mercedes sier at de norske prisene forventes å komme før sommerferien.

Spesifikasjoner:

Sjekk ut traileren:

Mercedes fremhever “MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer” og beskriver komfortnivået som “utrolig”

Det mest imponerende er nok likevel rekkevidden på hele 770 kilometer (Tesla Model S Plaid+ slår Mercedes med en rekkevidde på 837km, men forventet levering er sent i år). Mercedes mener at EQS er den mest “aerodynamiske produksjonsbilen i verden”:

  • Aerodynamisk gunstig dimensjonskonsept og dekk med optimalisert geometri.
  • Aerodynamisk optimaliserte hjul i målene 19, 20 og 21 tommer.
  • Kjøleluftkontrollsystem med nyskapende tverrlameller utnytter tilgjengelig installasjonsplass ekstremt effektivt.
  • Pakninger i frontområdet mellom spylevæskeluke, frontlykter og den sorte panelfronten.
  • Strømlinjeformet design av A-stolpen.
  • Hjulspoilere foran og bak. Den bakre, pilformede hjulspoileren, ble utviklet av en hydrodynamikkekspert direkte i vindtunnelen.
  • Tilpasset panel i området rundt bakakselen for å dra enda større fordel av batteriets glatte understell.
  • Den bakre spoileren fordeler både løft og aerodynamisk motstand.

Du kan ikke åpne panseret selv – det eneste du kan fylle på er spylervæske:

En egen luke for på påfylling av spylervæske er integrert på venstre sideskjerm. Panseret kan nemlig kun åpnes av verkstedpersonell for utføring av vedlikeholdsarbeid, eksempelvis bytte av kupefilter.

Mercedes-Benz

Dette er en luksusbil, så forvent priser deretter

“Designfilosofien «Sensual Purity», kombinert med progressiv luksus gir seg uttrykk i lekre linjer og sømløse overganger. I tillegg er den velkjente trepunktsstjernen brukt flere steder på EQS, eksempelvis i spesialutgaven av den sorte panelfronten og i felgdesignet. I interiøret kan du se mønsteret i det bakbelyste listverket, eller i passasjerskjermen som et digitalt dekorativt bilde.”

Mercedes om rekkevidden:

“Med rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 385 kW møter også drivverket alle forventninger til en progressiv sedan i S-Klasse segmentet. Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har også en motor på forakselen. 4MATIC-modellene har i tillegg Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW.

EQS har intelligent regenerering som kan justeres i tre forskjellige steg via handlene bak rattet. Den fungerer også situasjonsoptimalisert ved hjelp av ECO-Assistenten, med blant annet hensyn til trafikkforhold og topografi. Regenereringseffekten er på opptil 290 kW under optimale forhold og muliggjør en-pedalskjøring.”

En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.

Mercedes

Om batteriene som har en høyere energitetthet for å oppnå over 770 km rekkevidde:

“En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres til EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWh som er rundt 26 prosent mer enn EQC. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.

Mercedes me Charge er for tiden det største ladningsnettverket over hele verden med over 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa.

Mercedes

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler. Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre.”

Om autonom kjøring

“Det er forventet at den valgfrie DRIVE PILOT vil kunne kjøres i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland, i løpet av første halvdel av 2022. Ved å avlaste sjåføren gjør systemet vedkommende i stand til å kunne utføre sekundære aktiviteter som å surfe på internett eller håndtere e-post i bilkontoret.

DRIVE PILOT bygger på sensorene fra Driving Assistance Package med tilleggssensorer som Mercedes-Benz anser som uunnværlige for sikker autonom kjøring. Disse inkluderer LiDAR, et ekstra kamera i bakvinduet og mikrofoner. Dette er spesielt nyttig for å registrere blålys og lyder fra utrykningskjøretøy. I tillegg til data fra sensorene mottar DRIVE PILOT informasjon om veigeometrien, ruteprofilen, trafikkskilt og uvanlige trafikkhendelser som ulykker eller veiarbeid, fra det digitale HD kartet. Bilens posisjon spores av et høyst presist posisjonssystem som går langt forbi det vanlige GPS-systemet. Den generelle introduksjonen av DRIVE PILOT vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Takket være de kraftige sensorene som overvåker kjøretøyets omgivelser kan parkeringssystemene hjelpe sjåføren med å manøvrere i mange områder. Sjåføren kan for eksempel parkere og hente bilen via smarttelefon ved hjelp av Remote Parking Assist. Med forhåndsinstallasjonen av INTELLIGENT PARK PILOT er EQS klargjort for automatisert betjent parkering (AVP, SAE nivå 4). Sammen med det påkrevde og tilhørende tilleggsutstyret Connect-service (avhengig av land), har kjøretøyet teknologien om bord for å parkere helt automatisk uten sjåfør på parkeringsplasser utstyrt med AVP-infrastruktur. Dette er forutsatt at nasjonale lover tillater en slik operasjon.”

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Interieur, Nevagrau/ Iridescentblau, AMG-Line, Edition 1; MBUX Hyperscreen; ( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Interior, neva gray/ iridescent blue, AMG-Line, Edition 1; MBUX Hyperscreen ; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

Slik er den digitale brukeropplevelsen:

MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ble introdusert i 2018 i dagens A-Klasse, og finnes nå i mer enn 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler. For noen måneder siden debuterte andre generasjon av dette systemet i nye S-klasse, men nye EQS er allerede det neste store steget. Med lærbar programvare tilpasser kontroll- og skjermkonseptet seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst. For å redusere operasjonstrinn ytterligere har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.

Mercedes har ikke en stor skjerm i front, men har plassert tre store skjermer under en glassflate:

“Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm.

Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.”

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Interieur, Nevagrau/ Iridescentblau, AMG-Line, Edition 1; MBUX Hyperscreen; ( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Interior, neva gray/ iridescent blue, AMG-Line, Edition 1; MBUX Hyperscreen ; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter. Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene. Ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.

Den 12,3″ store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens display bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.

Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.”

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse