vivaldifloc
Vivaldi sier de aldri kommer til å aktivere Googles nye måte å håndtere annonser og personvern på og mener at det kun gavner Google ikke små-annonsørene.

Annonse


Norske Vivaldi til Google: “FLoC off!”

“The Federated Learning of Cohorts”, FLoC, er et forsøk, ifølge Google, å styrke personvernet ved å gruppere annonsetittere slik at de enkeltvis ikke skiller seg ut.

FLoC erstatter cookies og lokal-lagring, men ikke alle nettlesere er for

Men norske Vivaldi, og nettleseren Brave, de sier nei til FLoC-systemet. Vivaldi holder ikke tilbake, og omtaler Googles nye system som ekkelt:

“Googles nye satsing på datainnsamling er ekle greier. Den nye reklameteknologien har til hensikt å erstatte tredjeparts informasjonskapsler og relaterte teknologier som localStorage. Dette er helt klart et farlig trinn som skader brukernes personvern.”

Men hvordan? Ifølge Vivaldi fortsetter sporingen:

Annonse


“Google vil fortsette å bygge profiler, og å følge brukere, selv om tredjeparts-cookies og localStorage forsvinner”.

Systemet grupperer annonse-segmenter og brukerne

Ok, så annonsepartnerne kan ikke se de unike ID-ene til en surfer, så de kan ikke se nøyaktig hva du har vært innom, men som Vivaldi forklarer kan de se for eksempel at en gruppe kjøper legemidler, f.eks. FLoC-gruppe 1234.

“Så om du har en av disse FLoC ID-ene, så kan de vise annonser for produktet”.

Vivaldi mener også at det kun er ett selskap som tjener på dette: Google.

“Statistikk-analyse av disse ID-ene gjør det vanskeligere for små annonseselskaper. De får ikke så mye data å jobbe med. De ser ikke alle nettsteder der FLoC-ID-en vises. Selskapet som får vite mest er de som kontrollerer størsteparten av annonsesebransjen — Google. “

Vivaldi er klare på at de aldri kommer til å aktivere FLoC

Videre forklares det at FLoC ikke er aktivert i Vivaldi, og at de aldri kommer til å gjøre det uansett hva som skjer.

“Vi vil ikke støtte FLoC API-et og planlegger å deaktivere den, uansett hvordan det implementeres. FLoC beskytter ikke personvernet og er på ingen måte til fordel for brukerne ved at de gir bort, uten å vite det, personvernet til Google slik at de kan tjene penger”.

Brave sier også nei av samme grunn

Nettleseren Brave, fra Brave Software, er også bygget på Chromium og de sier som Vivaldi nei takk:

“FLoC skader privatlivet direkte og det er designet slik: FLoC deler informasjon om nettleseradferden din med nettsteder og annonsører som ellers ikke hadde hatt tilgang til informasjonen.

Utvetydig forteller FLoC nettsteder om nettleserloggen din på en ny måte som nettlesere kategorisk ikke gjør i dag.”

Annonse