Fords første EL-bil myntet på lengre distanser med 610 km rekkevidde, Mustang Mach-E, har støtt på en rekke mindre og større problemer etter lansering. Ford så seg blant annet nødt til å tilbakekalle en haug biler etter at det viste seg at bilene hadde noen skruer løs.
Nå er det modellene produsert før 3. februar som har støtt på et nytt problem: De vil ikke starte.
“Electric brick”
En bil som ikke vil starte er en dårlig bil. På engelsk blir problemet referert til som “electric brick” – bilen blir til en elektrisk murstein.
Problemet ligger i programvaren i kontrollmodulen til selve drivlinjen. Bilen holder strøm i et 12-volts batteri ved å tappe bilens mye større litium-batteri. Men når man lader det store batteriet, slutter programvaren å lade liv i det lille batteriet som kreves for å få bilen i gang.
Annonse

Særlig er det et problem i områder med kaldere vær ettersom Ford oppfordrer bileiere til å la bilen stå koblet til lader, slik at bilen kan varme opp kupeen før kjøring. Eiere av bilene oppgir at Fords tilhørende app sier at bilen er i “dyp søvnmodus”.
Kun et problem blant de første 7000
Ford bekrefter problemet og sier at det bare oppstår i et et fåtall av de 7000 første bilene som ble levert i løpet av årets tre første måneder. Dessverre kan ikke feilen rettes via en oppdatering, men må skje på service. Og det å få en bil som ikke vil starte på service, er et lite prosjekt.
Har man tålmodighet vil feilen kunne fikses via en trådløs oppdatering senere i år. Har man derimot ingen tålmodighet er det mulig å starte bilen med startkabler.
Men prosessen er ikke like grei som på en gammeldags bensinbil siden batteriet er plassert bak panseret, og siden panseret ikke vil åpne seg uten det lille batteriet. En god gammeldags “catch 22” med andre ord.
Om man likevel vil prøve seg kan man lære hvordan i filmen under:
Tiden da man kunne legge seg under bilen og stramme skruene som var løse og bytte vifterem selv er forbi.
Annonse