Det er en kjent sak at Twitter arbeider med “Spaces”, en konkurrent til den populære samtale-appen Clubhouse.
Twitter har flere hundre millioner brukere verden over og får de på plass en god lignende tjeneste kan de med den store brukermassen muligens utkonkurrere det foreløpig iPhone-eksklusive sosiale mediet.
4 milliarder dollar
Nå viser det seg imidlertid at Twitter diskuterte oppkjøp av Clubhouse og at prisen som ble diskutert skal ha vært på hele 4 milliarder amerikanske dollar (nesten 34 milliarder norske kroner etter dagens kurs).
Grunnen til at forhandlingene opphørte er ukjent. Man vet heller ikke om det var Twitter eller Clubhouse som oppsøkte den andre og oppkjøpet ble aldri noe av. Istedet startet Twitter utviklingen av “Spaces” som allerede er lansert, men som foreløpig mangler flere funksjoner, i Android.
Annonse
Verdsetter selskapet til samme sum
Nå opplyser Bloomberg at Clubhouse ønsker å hente penger fra investorer og verdisette selskapet til den samme summen som skal ha blitt diskutert med Twitter. Om investorene biter på den høye kursen vil verdien av selskapet være firedoblet siden januar.
Clubhouse skiller seg fra andre sosiale medier ved at brukerne snakker sammen istedet for å chatte. Tjenesten fikk mye oppmerksomhet etter at flere av verdens mest kjente mennesker, som Oprah, Drake og Elon Musk tok plattformen i bruk. Clubhouse har dessuten inspirert andre selskap til å utvikle egne versjoner av tjenesten.
Konkurrenter fra alle hold
Det er med andre ord ikke bare Twitter som konkurrerer med Clubhouse. Facebook, Discord, LinkedIn og Slack er eksempler på allerede veletablerte sosiale medier som enten har lignende funksjoner eller arbeider med å utvikle det.
Foreløpig har Clubhouse 10 millioner nedlastninger og fungerer kun til iOS, og det kan bli tungt å stå imot konkurransen når for eksempel Facebook lanserer sin konkurrende tjeneste “Hotline”.
Utvider
Clubhouse jobber hardt med å innovere. De siste månedene har de utvidet og hyret en utvikler til å bygge en Android-app. Denne uken lanserte de også en funksjon som lar brukere “slenge” en mynt til verten uten at tjenesten tar en del av det som kommer inn.
Hvorfor Twitter ønsket å kjøpe Clubhouse når kan lage sin egen utgave er uvisst. Kanskje ønsket de bare å kvitte seg med konkurransen før den fikk fotfeste.
Annonse
Annonse