Annonse


Nå blir konseptet virkelighet: nye Mercedes EQS har opp til 770 km rekkevidde – lanseres i Norge til høsten

“EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform og har derfor mange fordeler med hensyn til plass og design. Rekkevidden er på opptil 770 km (WLTP), og to batteristørrelser på 90 kWh og 107.8 kWh vil være tilgjengelig,” melder Mercedes i den norske pressemeldingen.

Vi skrev om en Mercedes sine planer for en bil med så lang rekkevidde i september 2019:

“Konseptet er Vision EQS – en helelektrisk sedan med 700 kilometers rekkevidde og mulighet for 350kW-lading.” Dessverre stopper denne på 200 kW lading, men rekkevidden er god.

EQS 450+ og EQS 580 4Matic lanseres i høst

Det er altså slik at Mercedes pressekonferanse er 15. april, og at lanseringen i Norge er ventet høsten i år og blir tilgjenglig med bak- eller firehjulstrekk.

Annonse


EQS får en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP), mens effekten strekker seg fra 245 kW til 385 kW. På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS. 

Mercedes

Dette er de to modellene:

Dette sier Mercedes om systemet:

“Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har også en motor på forakselen4MATIC-modellene har i tillegg en Torque Shift funksjon som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

EQS har en intelligent regenerering som kan justeres i tre forskjellige steg via handlene bak rattet. Den fungerer også situasjonsoptimalisert ved hjelp av ECO-Assistenten. Regenereringseffekten er på opptil 290 kW under optimale forhold.”

Batteriet

“400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler. Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre. “

Lading

EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading. Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

Mercedes me Charge er for tiden det største ladningsnettverket over hele verden med over 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, inkludert over 200.000 i Europa. 

EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform som er skalerbar og kan brukes på tvers av modellserier. Takket være det modulære designet kan elementer som akselavstand, sporvidde, systemkomponenter og batteristørrelse tilpasses.

Mercedes

Videre heter det at “konseptet er dermed optimalisert for å imøtekomme alle krav fra en fremtidsrettet og batterielektrisk modellfamilie. De kommende modellene EQE sedan, EQE SUV og EQS SUV er også basert på den nye plattformen.”

Annonse