Nanoms prototype, en båt med batteriet bygget inn i skroget. Foto: Nanom

Annonse


Kan fremtidens bil bygges inn i batteriet?

Islandsk oppstartsbedrift har dristige visjoner. Får de det til kan det resultere i billigere elbiler med batterier som varer i flere tiår.

I 2019 bygde det islandske nanoteknologiselskapet Nanom en båt, Magnea. I selve skroget bygde de inn en 500 kWh battericelle. Til sammenligning har Tesla Model S en batterikapasitet på 100 kWh. 

Enhver overflatestruktur kan gjøres til energibærer

Selskapet sier at teknologien som ligger bak dette, kan redusere prisen og vekten på batterier samtidig som det øker effektiviteten. Dette er dristige påstander. 

Den største kostnaden på en enkeltkomponent i elbiler er batteriet. Den ligger i gjennomsnitt rundt 200 dollar pr. kWh (1700 kroner). Ved å kutte batterikostnadene har du potensiale til å gjøre elbiler betydelig billigere. Den enorme platen av kjemikalier som holder kjøretøyet i bevegelse, hindrer samme kjøretøy i å bevege seg på salgskurvene. For mange forbrukere er det vanskelig å rettferdiggjøre prisen på en elbil når de sammenligner med et bensindrevet kjøretøy. Statlige subsidier hjelper, uten dem er ikke elbiler klar for mainstream.

Sam Abuelsamid, analytiker, Guidehouse Insights

Her kommer det islandske selskapet Nanom inn. Selskapet sier at ved å lage nanopartikler av de kjemiske komponentene som brukes i batterier, kan de gjøre enhver overflatestruktur til energibærer. Ikke bare blir batteriene mer effektive, de kan også øke kapasiteten og redusere den langsiktige forringelsen av kapasiteten. Selskapet forventer at energitettheten, levetiden og oppladningshastigheten kan økes mer enn ni ganger i forhold til dagens teknologi. 

Illustrasjon: Nanom

Visjonene om levetiden er spesielt imponerende. Batterier taper over tid kapasiteten når det lades opp og ut. Nanom hevder å kunne justere partikkelstørrelsen på de kjemiske elementene i et batteri og skape celler som vil klare 50 000 sykluser.

For å sette 50 000 sykluser i perspektiv betyr det at du kan lade opp og ut batteriet hver dag i 137 år før det har tapt kapasiteten. Og da er det kanskje på tide å bytte bil uansett.

Thomas Edisons metode 

Teknologien bak dette er ikke ny, det er samme teknologi som i nikkel-jern-batteriet Thomas Edison patenterte i 1901. Disse batteriene var og er kjent for sin evne til å vare i tiår. Det Nanom har gjort er å erstatte de tunge jern- og nikkelplatene i batteriet med jern- og nikkelpartikler.

Tusenvis av selskaper deltar i konkurransen om å bygge ny og bedre lagring av elektrisitet. Vi hører stadig at noe stort er på gang, men det vi i hovedsak ser er forbedringer av allerede eksisterende batteriteknologi.

Også Nanom ønsker i utgangspunktet å fikse på dagens batteriteknologi. Konsernsjef Armann Kojic sier at deres nanopartikkel-teknologi kan implementeres i nåværende lithium-ion-batterier. Resultatet er battericeller som er mer effektiv, har høyere tetthet og lavere kostnad pr. kWh.

Nanokarbon-strukturelt batteri

Derfra kan teknologien tas videre til et nanokarbon-strukturelt batteri. Selskapet lager en karbonfibervev som integrerer alle elementene i et batteri i en komponent som kan brukes som en struktur. 

(Huffda, det ble en tung setning, vi prøver på nytt: Selskapet lager en karbonfibervev. I den integrerer de alle elementene i et batteri. Denne karbonfiberveven kan brukes som en struktur, for eksempel som karrosseri i en bil.) 

I fremtiden ser selskapet for seg at vi kan dra nytte av dette batterimaterialet i fly, båter, biler, bærbare datamaskiner, smarttelefoner og uendelig mye annet med behov for en energibærer. Se for deg mulighetene som ligger i at en av husets vegger er et gigantisk batteri.

Ingen ‘elektrisk stol’-effekt

Kojic sier batteriet vil fungere også etter at det eventuelt er utsatt for skade. Det vil bare levere strøm til de innebygde tilkoblingene. Du risikerer ikke elektrisk stol-opplevelser om du berører batteribåten med 500 kWh i skroget.

Nanom er ifølge Kojic, i avanserte samtaler med en produsent av bilkomponenter og i foreløbige samtaler med en stor bilprodusent. 

Han vil ikke dele informasjon utover det, men om hypen sier han at batteritekniske kunngjøringer er litt som historier om fisken som slapp unna. Men ikke glem at Nanom har bygget en båt, og kanskje allerede har fanget fisken i form av et billig batteri med lang levetid.

Kilde: Engadget

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse