Annonse


TEST: Xbox Wireless Headset gir masse moro for pengene, men mangler noe vesentlig for Windows

Microsofts første Xbox-hodesett som også kan brukes med Bluetooth og mot Windows PC-er, gir masse valuta for pengene, men med et prisforbehold vi kommer tilbake til.

Introduksjon

Dere husker sikkert den første artikkelen vi hadde om hodesettet – jeg fant nemlig at i flerspiller-spill på min Windows 10-maskin med WiFi og en ekstern antenne (et Asus X470-I Gaming), så hopper lyden av og på annet hvert sekund. Problemet oppleves i Gears 5 og Call of Duty: Black Ops, og trolig også en rekke andre flerspiller-spill da det ikke er noen kobling mellom disse på noen måte utover delt OS. Problemet er så stort at det gjør det umulig å spille dem.

Jeg har ikke klart å løse dette problemet, men jeg har heller ikke lest om andre med den samme feilen. Denne testen tar derfor utgangspunkt i at det er noe feil med mitt oppsett. Jeg ønsket ikke å skrive en fullverdig test før jeg var rimelig sikker på at problemet ikke er utbredt, men det er viktig å være klar over om du skulle oppdage samme feil.

Nå er det nevnt, så la oss ta for oss designet.

Annonse


Design

Til prisen så forvent ikke mye mer enn plast, og det er vel også helt greit, for det holder ikke bare prisen nede, men også vekten. Sennheisers GSP-hodesett har et mer nyansert lydbilde, men koster mye mer og veier mye mer. Vi føler at Microsoft har gjort de riktige avgjørelsene i forhold til material-valg, for ting sitter uansett sammen på en måte som gjør oss sikre på at disse tåler å bli mistet et par, tre ganger i bakken.

Det er to ting vi setter ekstra pris på i forhold til design og funksjonalitet, det første er at proppene har volumkontroller slik at man enkelt kan skru ned og opp – chatte-miksen styrer man ved å vri på venstre kopp. Dette er en langt bedre løsning enn å fikle etter små knapper og brytere, for foruten volumjusteringene er det bare to andre knapper: på-knappen og mikrofon av og på som indikerer med et lys om det er aktivt.

Et lite negativ er at mikrofon-antennen er for kort, noe som kan gjøre det vanskelig å se om mikrofonen er på.

Er det en ting produsentene ofte har rotet det til, i det minste historisk fordi de aller fleste gjør dette langt bedre nå, er komforten. Microsoft har gjort to ting: sørget for at putene er så store og dype at det ikke er sjanse for at de skaper ubehag ved flere timer bruk, og “memory foam” som ikke svetter. Her har de også gjort en god jobb.

Vi hadde ingen tilkoblingsproblemer verken mot Xbox Wireless-dongelen som også Xbox-gamepad-ene bruker, eller via Android og enheten støtter hurtig-parring mot Windows 10, altså OS-et spør proaktivt om du ønsker å koble til.

Merk at du vil oppleve lyd-etterslep om du bruker Bluetooth i spill, spesielt refleksspill som Call of Duty – såpass mye er det at det går utover opplevelsen – dongelen følger ikke med, men er altså et must

Lyd

Xbox Wireless Headset er en gaming-fest, ingen tvil om det. For de som ser etter en HiFi-opplevelse, må selvsagt holde dere langt unna. Poenget med disse er å gi en cinematisk action-opplevelse med gode surround-effekter, og det oppnås.

Disse spiller høyt nok, og med Dolby Atmos aktivert (man får et halvt år gratis) forbedres moro-faktoren vesentlig i spill som Call of Duty og Control, som på hver sin måte bruker lyd og musikk for å fange spilleren i sitt univers.

Det mest åpenbare negative med lyden er bassen som med fordel kunne vært mye strammere, men slikt koster mer, så her har Microsoft gjort en kostberegning for å treffe den magiske 99 dollar-grensen i USA (1099 kroner i Norge). En annen grunn er at Sonys Pulse 3D-hodetelefoner til PS4 og PS5 også er priset likt.

Innstillingene i Windows (likt på Xbox):

Hz-justeringer for lydbildet:

Du kan finjustere lyden i Xbox tilbehør-appen i Windows og tilhørende funksjon i Xbox. Samme sted kan du utrolig nok justere opp bassen ytterligere, men vi foretrekker gaming-innstillingen med Dolby Atmos.

Merk at dette hodesettet ikke har 7.1 på maskinvarenivå, det er snakk om programvare-surround (Windows Sonic, Dolby Atmos og DTS Headphone:X), men så har også denne teknologien blitt langt bedre de siste årene og vi vil si nærmere ekte surround-hodesett enn om man bare kjører stereo.

Dolby Atmos-innstillingene:

Konklusjon

Xbox Wireless Headset leverer alt enhver spiller trenger, til en hyggelig nok pris. Ønsker man bedre lydkvalitet er gir Sennheisers GSP 600 et langt mer nyansert lydbilde med en bass som er mer kontrollert, men så koster disse over 2000 kroner og veier en god del mer.

Det Microsoft har gjort er å designe en totalpakke som gir masse merverdi for drøye tusenlappen: komforten er meget god, lydkvaliteten gir masse moro og mikrofonen er av god kvalitet selv om den er litt kort. I tillegg er de ikke låst til Xbox og kan kobles til mobilen. Det er mye for pengene, men…

…merk dette: uten Xbox-dongelen kan egentlig ikke disse brukes til Windows-gaming – som nevnt er Bluetooth-etterslepet for mye. Derfor er “Xbox Wireless Adapter” et must og man må ut med 229 kroner til. 1328 kroner er derfor totalprisen for Windows 10-opplevelsen.

8 av 10

+ Altoppslukende lyd
+ God komfort
+ Hyggelig pris
+ Kobler til Xbox, Windows og Bluetooth-enheter
+ Smart mikrofon-plassering

– Bassen burde ha vært temmet mer
– Xbox-dongelen følger ikke med, men er et must i Windows
– Mikrofonen er litt for kort
– Ikke ekte surround-lyd med flere høyttalere

Annonse