Design-overhalingen av Tesla S og X var mer enn bare å endre på et par design-linjer. Tesla har mer eller mindre fjernet, eller håper å ha, elimintert girspaken samtidig som rattet er ulikt alt annet som kjører på offentlige veier.
Her må man sveipe for å rygge
Frem til nå har vi ikke visst hvordan man egentlig kjører i revers, du vet, man må jo noen ganger parkere og det er ikke alltid man ønsker bilen skal gjøre det for deg.
Tesla har løst dette ved at man må trykke på skjermen til bilen og sveipe:
Musk vil at bilen skal gjøre det for deg, men det fungerer neppe 100 prosent
Dette er på ingen måte noen smart løsning om bilen forventer at man hele tiden skal trykke der, men det er heller ikke planen. Musk og Tesla er såpass sikre på bilens sensor-teknologi at bilen starter å rygge av seg selv om den peker i retning en vegg, og man har gjort en typisk rygge-manøver i forkant.
Annonse
Tesla-sjefen sier at det tok han litt tid å bli vant til det, men etter at det var blitt en vane, så var det ingen fordeler ved å gå tilbake til den gamle måten å gjøre det på.
Norsk pris foreligger ikke enda, men i USA koster den 699 dollar (6000 kroner).
Annonse