ssdspill
Kjøp en moderne SSD og ikke tenk for mye på hastigheten i syntetiske tester: spillene er ikke skapt for SSD-er uansett.

Annonse


Hemmeligheten til å kutte spill-ventetiden er CPU-en, ikke SSD-en

TechSpot har utført en utmerket test mellom Intel og AMD-maskiner: hvem av dem laster spill kjappest? Eller har det kanskje ikke noe å si i det hele tatt. Dette er verdt å merke seg om du planlegger å bygge PC i vår.

PCIe 3 og 4 SSD-er testet

Dette var altså vinklingen på saken, eller undersøkelsen om du vil, for det er gjort grundige analyser av PCIe 4.0, 3.0, SATA SSD-er og gode gamle spinnedisker.

Tallene kan du jo titte på, men vi synes det mest interessante var å finne i konklusjonen:

det er ikke det om SSD-en er av typen SATA eller PCIe (der er forskjellen ofte under 20 prosent og enda mindre i den virkelige verden der spillene uansett ikke drar nytte av de kjappeste diskene), men om man har en kjapp nok CPU.

Ved å oppgradere til en Ryzen 5 3600 fra 3400G så ble lastetiden til spill som Horizon Zero Dawn, Death Stranding og Assassin’s Creed Odyssey kuttet fra 30 til 50 prosent.

TechSpot

Nettopp denne maskinen tjente mye på CPU-oppgradering, men for de aller fleste er det lite å hente.

Det er moro med kjappe komponenter, det er ikke det, men om valget står mellom en superkjapp SSD eller en kjappere CPU, vil man tjene mer på å CPU-oppgradere i de fleste tilfeller.

Det er for øvrig ingen forskjeller verdt å nevne mellom AMD og Intel

Noe som også er verdt å merke seg er at det fremdeles er best å oppgradere skjermen din eller skjermkortet om du har en OK SSD, for faktum er at veldig mange spill fremdeles ikke er godt nok optimalisert for SSD-er, noe som igjen betyr at du kan bruke mange tusenlapper på en ny PCIe 4.0 SSD, men ikke merke store forskjellen i favoritt-spillet.

Red Dead Redemption 2 bryr seg for eksempel ikke i hvilken maskin du bruker, det tar uansett 40 sekunder. Det skal bli spennende å se hva et spill som Forspoken, som kommer til PS5 og PC, kan få til neste år hva angår laste-tider.

Det er lett å la seg blende av test-tall, men 3DMark er like lite et ekte spill som en filoverørings-test er et spill-filsystem med plutselige og stadige endringer. Det er også slik at vi enda ikke har fått oppleve hva de nye konsollene kan få til med PCIe 4.0 SSD-ene, da vi fremdeles venter på neste-generasjonsspill. Det er først når det skjer at man vil kunne drømme om noe enda fetere på PC.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse