Annonse


GTA V kan bli ulovlig i Chicago

Politikere i Chicago mener de ser en direkte sammenheng mellom biltyverier og GTA V. Derfor vil de forby salg av spill som kan inspirere til vold i hele Illinois.

Det er ikke første gang GTA har vært under lupen for påvirkning på spillere

Tidligere har både Australia, Brazil og Tyskland forbydd flere utgaver av det som er blitt en av verdens største spill-serier. Ofte er det den seksuelle volden mot kvinner som legges til grunn for forbudet. En korrigert versjon av GTA III ble senere sluppet i Australia der det ikke gikk an å plukke opp prostituerte.

218 biltyverier

I Chicago har politiet måttet rykke ut på 218 biltyverier bare i januar og nå mener politikerne at de ser klare likhetstrekk mellom biltyveriene i GTA og biltyveriene i virkeligheten.

“Lovforslaget vil forby salg av noen av disse spillene som promoterer aktivitetene som vi har problemer med i vårt miljø”.

– Rep. Marcus Evans Jr.

Lovforslaget vil også endre definisjonen av hva som er et voldelig spill. Går forslaget igjennom vil et voldelig spill være et spill der man “kontrollerer en figur som oppfordres til å foreta menneske-til-menneske-vold hvor spilleren utgjør alvorlig fysisk eller psykisk skade på et annet menneske eller dyr.”

Annonse


Lamar Davis i GTA 5. (Ill: Rockstar Games)

Om lovforslaget går igjennom, gjenstår å se. Gjør det det, vil flere spill enn bare GTA V berøres.

Forskningen viser at vi i liten grad blir voldelige av voldelige spill

I et forskningsprosjekt fra det tyske Max Planck-instituttet der 90 deltagere ble delt opp i to grupper hvor den ene spilte GTA hver dag i to måneder og hvor den andre spilte The Sims, konkluderte forskerne med at det var absolutt ingen forskjell på deltagerne etterpå.

Forskerne målte aggresjon, impulsivitet, humør, angst, depresjon, empati, evnen til mellommenneskelig kontakt etc., men fant ingen forskjell.

Annen forskning viser at barn med spesielle personlighetstrekk kan ta skade av spill

Ifølge forsker Patrick Markey fra Villanova University er det ingen tvil om at det er en effekt. Men at den er veldig liten.

Markey og hans kolleger konkluderer med at våre personlighetstrekk har svært mye å si på hvordan vi reagerer i møtet med virtuell vold. Men for majoriteten skal det ha lite å si. Voldelige dataspill har ikke skapt generasjonen mange fryktet da GTA ble tredimensjonalt i 2001.

Likevel er det ingen tvil om at medier påvirker oss. Det er derfor vi har PR og reklame. Hva mener du?

Kilde:
Chicago Sun Times
Forskning.no
ComicBook

Annonse