Artura skal ligne på former vi finner i naturen. (Ill: McLaren)

Annonse


Dette er “Artura”, McLarens nye superbil

Artura er McLarens første lansering i år. Foreløpig tar ikke selskapet skrittet helt over i el-bil-sfæren, men lanserer en ny sportsbil som føyer seg i rekken av McLarens hybridbiler. 

Artura Phev får nytt designspråk og ligner ikke selskapets tidligere hybridbiler. Den har en helt ny lettvektsarkitektur i karbon (McLaren Carbon Lightweight Architecture), nytt drivverk, nytt aerodynamisk ergonomisk design med bedre kjøling og ny estetikk.

Ill: McLaren

I tillegg har den nye fuksjoner som Adaptive Cruise Control og Apple Carplay. Arturas egenskaper blir standard for McLarens kommende hybridbiler.

“Designet av Artura har hatt tre hovedelementer i fokus.”

– Rob Melville, McLarens designsjef

Det ene fokuset har vært enkelhet ifølge designsjefen

Annonse


“Det andre målet har vært å gjøre Artura til en teknisk skulptur og ligne ting vi finner i naturen. Den skal være pen å se på, samtidig som alt er der for en grunn.”

Ill: McLaren

Sist, men ikke minst har man fokusert på at bilen skal være et “funksjonabelt smykke”. McLaren pynter ikke på bilene sine, men tar vekk det som ikke trenger å være der og lar det essensielle stå igjen. McLaren er med andre ord ikke sparsomme på superlativene.

Bilen skal ifølge selskapet høres nydelig ut og. Artura setter ifølge McLaren, listen for hvordan elektriske superbiler kan være.

Og kanskje må de bruke store ord for å flytte fokuset vekk fra at Artura ikke er helelektrisk. Selskapet ligger nemlig ikke an til å lansere el-bil før i 2025, noe som er litt snodig i en bransje hvor konkurransen flytter seg mer og mer over til det helelektriske.

Artura har 19″ hjul foran og 20″ hjul bak

Bilen ligger lavt med høye skjermer og har tynne ovale LED-lys bak og doble eksospotter. Den skal være ergonomisk og effektiv med en vekt på 1498 kg. Interiøret er designet slik at føreren skal holde blikket på veien og at det skal være enkelt å se ned på instrumentene med et touch-panel vinklet mot sjåføren.

(Ill: McLaren)

Bilen drives frem av en helt ny V6-motor med direkte innsprøytning. Ifølge McLaren har bilen 680 PS som tilsvarer omtrent 670 hestekrefter, hvor rundt en syvendedel (95 PS) kommer fra elmotoren. Batteriet kan holde det gående i 30 km alene før bensinmotoren slår inn.

Ill: McLaren

Artura klarer 0-200 på 8,3 sekunder og har en toppfart på 330 km/t.

Artura klarer 0-100 km/t på 3 sekunder og 0-300 på 21,5 sekunder. Den billigste modellen begynner på 225 000 amerikanske dollar, eller rundt 1,9 millioner norske kroner.

Kilder:
McLaren
Electrek
OlharDigital

Annonse