Administrerende direktør i Elektronikkbransjen Jan Røsholm tror vi får en korreksjon neste år. (Ill: Ole Magnus Kinapel/ITavisen)

Annonse


Vi har ALDRI kjøpt mer elektronikk: Dette solgte best i 2020

Aldri før har det vært solgt så mye elektronikk og det hovedsakelig skyldes pandemien. Vi har vært tvunget til å holde oss hjemme og derfor har vi kjøpt flere underholdningsartikler og kjøkkenartikler enn noen sinne. Det er nesten skremmende.

Idag la Elektronikkbransjen frem tallene for 2020 og den totale økningen er på mer enn 18 prosent fra 2019.

Historisk vekst i elektronikksalget

Administrerende direktør Jan Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen kunne fortelle om et spesielt år som teknologibransjen har kommet bedre ut av enn de fleste andre bransjer.

Røsholm åpnet med å fortelle om musikkbransjen som dessverre ikke har hatt det like greit. Men også der var det et lyspunkt: Salget av gitarer har gått kraftig opp. I det hele tatt er det produkter som kan brukes hjemme som har solgt godt i år.

Annonse


Totalt solgte forbrukerelektronikk for 42,3 milliarder kroner i 2020. Det er en økning på 18 prosent.

Lyd- og bildeprodukter, inkludert fotoapparater solgte for 8,6 milliarder kroner. Det er en økning på vanvittige 25,9 prosent fra året før. I gjennomsnitt har norske husholdninger fått ti prosent mer å rutte med i år, uten stort sett annet å bruke det på enn dingser og oppussing.

Husholdningsartikler gjør det utrolig sterkt. (Ill: Ole Magnus Kinapel/ITavisen)

Det at vi har vært tvunget til å holde oss hjemme har gitt oss behov for underholdning, hjemmekontorutstyr og når vi ikke kan gå ut og spise eller ta oss en kaffe, trenger vi også bedre kjøkkenutstyr.

Bedre kaffe hjemme

Om man deler opp kategoriene ytterligere er kjøkkenutstyr den største vinneren. Mobil og nettbrett kniver alltid om førsteplassen med husholdningsapparater, men i år går sistnevnte av med seieren. I 2020 hadde man en økning på 19 prosent i salg av småelektriske produkter. Det er historisk.

Aldri før har det vært så stor vekst i denne kategorien. Kaffemaskiner, mixere og kjøkkenmaskiner økte med hele 20 prosent. Kaffemaskiner alene økte med 7 prosent. Store hvitevarer så en økning på én prosent.

Salg av utstyr til hjemmekontoret firedoblet

I hjemmekontorsegmentet ser man en firedobling i salget. Web-kameraer fikk en økning i fjor på hele 500 prosent. Det er ikke så rart. Salget av skjermer til hjemmekontoret økte med 60 prosent. I tillegg driver tastatur og mus rekordsalget.

Gaming-industrien hadde en økning på hele 50 prosent, men hadde hatt en enda større økning om det hadde vært mulig å få tak i spillkonsoller og skjermkort. Likevel så man en vekst i alle spillkategorier.

Også el-sparkesykler økte

Vi har fått beskjed om å reise med kollektivtrafikk bare om vi må. Det er en av grunnene til at det ble solgt 180 000 elektriske fremkomstmidler i 2020. Året før var tallet 100 000.

Marte Ottemo, Elektronikkbransjen. (Ill: Ole Magnus Kinapel/ITavisen)

“Det inkluderer kraftigere ståhjulinger, hooverboards og ståhjul.”

– Marte Ottemo, Elektronikkbransjen

Mobiltelefoner solgte dårligere i fjor enn året før. Det skyldes delvis at telefonene har blitt dyrere og derfor beholder telefonene våre lengre, at fraktkostnadene har vært høye og muligens at behovet for andre typer skjermer har vært større enn behovet for mobiltelefoner når man beveger seg mindre ut av huset.

Totalt solgte man 1,6 millioner mobiltelefoner for 9,6 milliarder kroner, som fortsatt er vanvittig mye. Det betyr at 30 prosent av oss byttet telefon i fjor.

20 prosent med 5G

Nordmenn er raske på å skaffe det siste og allerede har 20 prosent 5G-telefon. Nettbrettsalget har gått nedad lenge og også i 2020 var salget ned 6 prosent til 514 000 enheter. 2016 var et godt å år for nettbrett, så det er også noe av grunnen.

Smartklokker og smartarmbånd solgte dårlig i fjor. Det er første gang man ser en nedgang i dette markedet noe som både kan skyldes at folk har det de trenger fra før, men også at vi jevnt over beveger oss mindre når treningssentrene flere steder er stengt, og helst styrer unna påminnelser om at vi beveger oss for lite.

Likevel ble det solgt hele 650 000 smartklokker og 520 000 smartarmbånd så så gærent er det ikke.

430 000 TVer

Derimot økte salget av TVer dramatisk til 430 000 enheter. Det er en økning på 18 prosent fra 2019. TVene er også blitt noe billigere så målt i verdi er økningen kun 15 prosent.

Nordmenn kjøper dessuten større skjermer enn tidligere. Frem til nå har 55″ vært folkstørrelsen, men nå flytter flere og flere seg over på 65″ og 70″. 55″ står for 31,9 prosent i 2020, mens 26,8 prosent kjøper 65″.

Strømmetjenestene fortsetter selvfølgelig også å vokse. Nå sier 77 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere tjenester. I 2019 var andelen 72 prosent.

Netflix troner fortsatt på toppen, og 59 prosent av norske husholdninger sier de abonnerer på tjenesten. På andreplass kommer HBO, og så har nykommeren Disney+ på kort tid blitt populær i Norge. 21 prosent av husholdningene har kjøpt abonnement på tjenesten.

Disney+ ble lansert med et brak i år.

Likevel ble det faktisk solgt 26 000 Blue-ray-spillere og 6000 DVD-spillere.

36 prosent av TV ser vi på bærbare PCer, 28 prosent på nettbrett og 31 prosent av TV blir konsumert på mobiltelefoner.

Salget av bærbare PCer økte med hele 20 prosent og i alt ble det solgt 344 000 enheter. Også hodetelefoner og ørepropper hadde en økning på 3 prosent, og det ble solgt hele 1,2 millioner ørepropper i fjor. Det virker også naturlig nå som vi har isolert oss mer.

Derimot gikk salget av Bluetooth-høyttalere ned med 12 prosent. Noe som også høres naturlig ut siden vi i mindre grad tar med oss musikken ut for å møte folk.

Kameramarkedet ned 22 prosent 

Kompaktkamerasalget hadde en ekstrem nedgang på 20 prosent. Vi er mindre ute og tar bilder og salget har vært nedagerende lenge da mobiltelefonene tar mer og mer over dette markedet. Det ble også solgt færre speilreflekser og 11 000 færre systemkameraer med en nedgang på 23 prosent.

Likevel har vi aldri vært mer nostalgiske

Færre kjøper kameraer. (Ill: Stian Sønsteng)

Vi tar ikke nye bilder, men drømmer oss tilbake til bedre tider.

Det kan være en av grunnene til at vi har printet 35 millioner bilder, trykket 298 000 fotobøker, 4,5 millioner postkort, 370 000 kalendere og i det hele tatt brukt 435 millioner kroner på trykk.

Totalt printet vi 16 prosent mer enn 2019.

Kommer til å se en nedgang

På spørsmål om vi får en korreksjon iår sier sier Jan Røsholm at det gjør vi mest sannsynlig. Men, sier Røsholm, vi et etterslep på spillkonsoll og PC på grunn av en bransje som ikke har klart å møte etterspørselen. Derfor ser første kvartal bra ut.

I tillegg har en gjennomsnittlig husholdning fått 10 prosent mer å rutte med, uten at vi har hatt så mye å bruke penger på. Men når vi kan begynne å reise og gå på restaurant igjen flytter nok noe av konsumet seg over i disse segmentene.

Hvordan går det med miljøet når vi kjøper så vanvittig mye?

Heldigvis hadde vi en økning fra 615 tonn gjenbrukt EE-avfall i 2019 til 1422 tonn i 2020. Det tilsvarer 300 containere. Likevel er konsumet nordmenn driver med langt fra bærekraftig.

Alle tallene til Elektronikkbransjen fra 2006 finner du her.

Annonse