Bilde: Fritzchens Fritz/Twitter

Annonse


Først nå har de avslørt hjertet av Playstation 5

Endelig kan vi ta en nærmere titt på SoC (System on a Chip) som driver Sonys nye konsoll, som flere måneder etter lanseringen fremdeles er svært vanskelig å få tak i grunnet mineral-mangel i elektronikk-bransjen generelt.

Bruker PS5 og XBOXSX AMD RDNA 2? Ja, men nei

Det har vært mye frem og tilbake i forhold til om Xbox Series X og PS5 kjører AMDs komplette RDNA 2-plattform.

Det ble nylig avduket at svaret er delvis hva angår Xbox Series X: jo, den er store deler AMD RDNA 2, men Microsoft har ikke tatt med seg alt AMD har gjort med denne plattformen, da de har gjort sine egne vurderinger også. Det gir mening: dette er konsoller og ikke en PC. Ting lukes bort. Det er hva som er det vanskelige å bestemme.

Er det da RDNA 2? Ikke helt, men kanskje bedre i forhold til hva de ønsker konsollens ekstra sterke sider skal være.

PS5 kunne ha vært enda kjappere om den hadde hatt dette

Også Sony har gjort sine vurderinger, og som du garantert har fått med deg er teraflop-ytelsen til PS5 noe svakere enn Xbox Series X, mens PS5 har en kjappere disk (med mindre lagringsplass).

Annonse


Uansett viser det seg at PS5 ikke har AMDs “Infinity Cache”. Dette er en del av RDNA 2 som er å finne i Radeon RX 6000-skjermkort. Poenget med denne mellomlagringen er å gi 128MB ekstra som har som formål å levere virkelig høy båndbredde med lav responstid, og på den måten fungere som en båndbredde-multiplikator.

Dette gir igjen 3,25 x kjappere ytelse effektiv ytelse ut av 16GB GDD6 256bit RAM-en i maskinen. Fordelen med teknikken er at GPU-en ser på mellomlagringen som komplett, og derfor har spinnvill tilgang til data.

Det er ikke bekreftet, eller avkreftet, men ingenting tyder på at Microsoft har implementert “Infinity Cache” i Xbox Series X – da hadde vi nok hørt om det for lenge siden.

Kilde:
Wccftech

Annonse