Hevder Tesla er batteriverstinger – Porsche Taycan 4S knuser Model Y

Edmunds har testet en rekke elbiler sin EPA-rekkevidde (fra den amerikanske statens “Environmental Protection Agency”). EPA og WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) er de to testmetodene som gjelder for tiden.

Hevder den amerikanske EPA-ratingen er misvisende

Sistnevnte er best for å sammenligne forskjellige el-biler, og noe Tesla selv bruker på sin norske nettbutikk. Tesla forklarer WLTP-testingen slik:

“Tallene for estimert rekkevidde er basert på WLTP-standarden. Din faktiske rekkevidde vil variere avhengig av din konfigurasjon, batteriets alder og tilstand, kjørestil og drifts-, miljø- og klimaforhold. WLTP-standarden kan være nyttig ved sammenligning av rekkevidden til ulike elektriske biler.”

Men det er altså EPA-ratingen som blir brukt i Edmunds test der totalt 15 biler er testet og fem av dem er Tesla-er.

Tesla tar i med EPA-tallene, konkurrentene er langt mer forsiktige

Det mest interessante er Edmunds påstand om at ingen av Tesla sine biler når opp til selskapets egne EPA-tall, mens en rekke biler leverer bedre enn produsenten selv har oppgitt, dette inkluderer blant annet 2021 Audi e-tron sportback, 2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range og 2019 Hyundai Kona Electric.

På sisteplass med mest negative tall finner vi 2020 Tesla Model Y Performance med en oppgitt EPA på 291 miles, men som ikke klarte mer enn 263 miles i EPA-testen (som blander landeveiskjøring, 40 prosent, med bykjøring, som står for de resterende prosentene). Du kan se hele listen hos Edmunds.

Ifølge reglene er det ikke ulovlig for selskapet å oppgi disse tallene da det er forskjell på temperatur og kjørestil, og det er et slingringsrom, men det er nok ikke så mye tvil om at Tesla-er tradisjonelt gjør det best på langtur og svakere om bilene kombineres med mye bykjøring.

…2020 Porsche Taycan 4S som gjorde det 59,3 prosent bedre i Edmunds sin test enn EPA-tallene.

Edmunds gjorde endring i teksten – endret de testmetoden også?

Dette er blant annet hvordan Electrek forsvarer testen, og så tok vi i tillegg en titt på bil-bloggens kommentarfelt av nysgjerrighet da det er over 400 innlegg under innlegget.

En av kommentatorene fant at Edmunds hadde gjort en endring i teksten fra å opplyse om at de kun ladet Model Y til 90 prosent da dette i større grad gjenspeiler eierne av Musk kompakte SUV. Teksten kan fremdeles leses hos The Day der det også kommer frem at man ved lading til 100 prosent ville ha tjene 25 miles.

Vi er ikke sikre på hvor de får dette fra, da vi har en følelse av at Tesla-eiere har hurtig-ladere hjemme, men kanskje bilen er stilt inn på å stoppe på 90 prosent oftere for Model Y? Tesla selv oppfordrer uansett til å kun lade til 90 prosent, men det gjelder samtlige av selskapets biler grunnet batteriteknologien.

På Edmunds-testside står det kun å lese at de lader batteriene til maks prosent, men påpeker samtidig at de fleste produsenter anbefaler å stoppe før batteriet er maks-ladet for å spare på batterikvaliteten.

Vi er uansett enige med Electrek i at det er bedre med konservative rekkevidde-anslag, og i stedet overraske positivt om det skulle være nød.

Kilder:
Edmunds
Electrek