Teslas bil til 230 000 kroner blir helkinesisk

Ville du kjøpt en Tesla til 230 000 kroner? (Ill: Electrec)

Tesla bygger nytt forsknings- og utviklingssenter i Shanghai som skal designe og utvikle deres nye kinesiske bil til bare 25 000 amerikanske dollar. Den neste Teslaen blir med andre ord helkinesisk.

Hel-autonom

I september skrev vi om at Musks nye plan er en billigbil som skal bli helt og holdent selvkjørende. Den nye batteriteknologien og billigere produksjon av delene gjør den lave prisen mulig.

Musk har vært sparsom med ytterligere detaljer rundt den nye bilen, men har hintet om at den får mer enn 320 km rekkevidde:

Annonse

Har vært i emning et års tid

Tesla annonserte planene om å bygge et nytt “R&D”-senter (Research and development) i Shanghai for litt over et år siden. I fjor sommer begynte de å ta imot design-forslag for sin nye lille bil og ikke lenge etter kom de første ansettelsene.

Tom Zhu, leder for Tesla i Kina, sier i et ferskt intervju at Kina er et paradis for den elektriske bilbransjen.

Siden den første Teslaen kom på det kinesiske markedet i 2014 har markedet vokst fra å være lite til å bli stort.”

Tom Zhu

Ifølge Zhu bygges senteret i Teslas Giga factory i Shanghai. Dette blir det første R&D-senteret utenfor statene. Senteret får alle nødvendige fasiliteter og skal kunne arbeide med design, ingeniørfag, testing etc. Zhu sier at de forventer at senteret vil være oppe og kjøre rundt midten av året.

Senteret får 20 laboratorier og vil brukes til å både designe, utvikle og produsere den neste Teslaen, som blir en helkinesisk-modell, ifølge Zhu. Bilen skal designes og lages i Kina og selges i hele verden.

Tesla må forholde seg til Beijing

Samtidig som dette er gode nyheter for Tesla, så har også Tesla blitt kritisert i Kina for problemer med bilene. Myndighetene har vært bekymret for bilenes “abnormale akselerasjon og “batteribranner”.

Tesla har klart å holde restriksjoner unna som andre globale konkurrenter har måttet forholde seg til. Etter at Tesla åpnet de gigantiske fabrikkene i Shanghai i 2019 har den kinesiske produksjonen blitt så omfattende at den nå står for en femtedel av Teslas inntekter.

Tesla svarer på kritikken med å si at de skal gå grundig til verks for å avdekke eventuelle mangler og hvor de kommer til kort. De sier at de vil føye seg etter kinesiske lover og regler og “…alltid respektere forbrukerrettigheter.”

Les også:

Kilde:
Electrec
CNN

Annonse
Annonse