GoldenEye 007-“remake” var kun 90 feil unna å være ferdig

Gjenskapelsen av GoldenEye 007 ble som kjent aldri noe av. Spillet som kom i 1997, var en teknisk bragd med flere innovasjoner som man fortsatt ser halen av idag.

Det var ikke langt unna

Arstechnica har snakket med to av utviklerne bak Goldeneye 007 remasteren, RossBury og Mark Edmonds. De kan fortelle at spillet kun var rundt 90 “bugs” unna ferdigstilling. Det er svært lite for et spill som nærmer seg lansering.

(Ill: ArsTechnica)

Det var kun en liten gjeng i spillselskapet Rare som arbeidet med Goldeneye før de utvidet til å bli åtte utviklere. Gjengen hadde så mark i rumpa etter å komme i gang at de begynte utviklingen før prosjektet var godkjent av tittelens lange rekke av rettighetshavere.

“Det begynte slik: La oss begynne og se om vi får det til, mens vi venter på godkjenning.”

– Mark Edmonds

Ønsket å være tro mot originalen

Planen var ydmyk: Å lage spille nøyaktig som originalen, men med ny grafikk og nettverksfunksjoner. Det var ingen plan om å remastre musikken eller fikse på spillkarakterenes kunstige intelligens. Det ville uansett ha krevd et større team med mer testing.

(Ill: ArsTechnica)

Koden skulle holdes så enkel som mulig, men Edmonds fikk omkodet spillet fra C til C++, og modifisert brukergrensesnittet til Xbox 360′ kataloger. I tillegg la utviklerne inn mulighet for å skifte grafikk midt i spillet med en spesiell knapp på 360-kontrolleren. Dette ville vært første gang i historien at man implementerte denne funksjonen.

(Ill: ArsTechnica)

Den funksjonen skulle det ta fire år fra prosjektet ble avsluttet i 2007, til noen skulle prøve igjen på en Xbox 360. I 2011 kom Halo CE: Anniversary ut, med samme funksjon.

Fikk høre at alt var klart

Utviklerne fikk på et tidspunkt høre av sjefene i Rare, at alle hadde godkjent prosjektet. Men én mann i Nintendo skulle likevel stille seg i veien for prosjektet.

“Et Nintendo-spill skal på ingen måte komme ut på en Microsoft-konsoll.”

Det var beskjeden fra en mystisk figur høyt oppe i Nintendo. Dermed stoppet alt. Bury tror at det ville vært større sjanse for at spillet kunne blitt noe av, dersom de hadde bestemt seg for å endre alt, i stedet for å være tro mot originalen.

“Slik jeg ser det kan det aldri bli noe av, med mindre Microsoft kjøper Nintendo.”

– Mark Edmonds

Etter å ha sett på den lekkede versjonen kan utviklerne fortelle at det fantes en annen versjon som var mer ferdig. Den lekkede utgaven av Goldeneye 007 mangler for eksempel Xbox Live – støtte.

Det store forskjellen på skytespill da og nå er hvordan vi styrer

På Goldeneye var det kun én styrepinne til å bevege Bond rundt med. Selv husker ikke utviklerne hvor langt de kom med å forbedre bevegelsen i spillet, men de som har spilt den lekkede verjsonen bekrefter at kontrollene er vesentlig bedre, og ligner mer på hvordan man beveger seg i spill som Halo og Call of Duty.

Slik skulle man styre den nye utgaven. (Ill: ArsTechnica)

Den nye utgaven av spillet kjører også glatt i 60 bilder per sekund, kontra den originale utgaven som ofte hadde problemer med å holde 30 fps.

Om vi noen gang får se en ferdig remastret utgave av det legendariske Goldeneye 007 virker på dette tidspunktet dessverre tvilsomt.

Kilde: ArsTechnica