At nordmenn ligger på verdenstoppen i elbil, går ikke upåaktet hen. GM vil gjøre noe med det og sender et kjendislag av skuespillere til “de selvtilfredse nordmennene” i sin nye 90-sekundersreklame.

«Vi skal knuse dem»

Filmsnuttene er oppvarming til søndagens finale i superbowl, amerikanernes store tv-begivenhet, og det vet reklamemakerne å utnytte.

Over halvparten av alle nybiler som selges i Norge, er elektrisk drevet. I USA er andelen bare fire prosent. For å endre amerikanernes holdning til elbiler og promotere GMs nye batteriteknologi, tar GM med seg Will Ferrell, en av USAs mest populære komikere, samt Kenan Thompson og Awkwafina til Norge. 

Annonse

Filmen åpner på roterommet med norsk flagg, norsk kaffekopp og norsk veiskilt. Will Ferrell peker «hånlig» på lille Norge og knuser globusen før han hopper inn i en kommende Cadillac Lyriq – mens Kenan Thompson og Awkwafina setter seg bak rattet i den ferske Hummer EV – og setter kursen mot Norge: “Med GMs nye teknologi skal vi knuse dem.” 

Men ikke alt går som det skal. I klassisk Ferrell-stil utvikler roadtripen seg til fullstendig kaos, bilene skal fraktes i containere og lastes ombord i enorme skip, det spys over rekken og det ender med at de feilsendes til Finland og Sverige (kanskje ikke tilfeldig, Ferrell er gift med den svenske skuespillerinnen Vivica Paulin).

Annonsen kommer bare et par måneder etter at GM kunngjorde at de ikke lenger støtter søksmålet mot Californias strenge bilutslippsregler. GMs mål er å ha 30 elbil-modeller på markedet innen 2025 og fase ut produksjonen av fossilbiler i 2035. 

Den nye administrasjonen i USA har signalisert støtte til grønnere transportteknologi ved å planlegge å overføre den føderale regjeringens bilpark til elbiler. 

GMs sjef Mary Barra skriver at «vi er sikre på at vi i fellesskap skal utpensle en helelektrisk fremtid». «Vi inviterer andre bilprodusenter til å bli med oss.»

Kilde: Engadget

Annonse