Microsoft står klar dersom Google forlater Australia

Google har ikke vært på godfot med Australia det siste året. I april ba Australske myndigheter ACCC (Australian Competition and Consumer Commission) om å rette opp i den økonomiske ubalansen mellom Australsk media, og Google og Facebook.

Blir bedt om å gi noe tilbake til de som lager innhold

I det nye lovpålegget blir Google og Facebook bedt om å forhandle frem en rettferdig pris med hver enkelt mediekanal, hver gang de bruker noe av deres innhold.

Ill: ACCC)

Loven inkluderer et sett med regler for hvordan plattformene algoritmisk rangerer og presenterer nyheter, hvordan de sikrer at de presenterer nyhetene på en riktig måte og for hvordan de samler inn data om brukerdata

Slik vil Australske myndigheter sikre at Facebook og Google, som i stor grad har overtatt distribusjonen av nyheter verden over, betaler noe tilbake til landet de opererer i.

De amerikanske gigantene er som kjent flinke til å snike seg unna skatt. I 2019 betalte selskapet nesten 100 millioner dollar i skatt i Australia, men hele 23 prosent av selskapets globale skatt går tilbake til USA.

Men Google vil ikke gå med på Australias nye lover

I august skrev Google et åpent brev som kritiserte Australias nye lover og for noen uker siden kom de med en uttalelse hvor de truet med å forlate landet dersom den nye loven går igjennom. Det falt ikke i god fisk hos den australske statsministeren:

Scott Morrison. (Ill: Wikipedia)

“Australia lager regler for hva som er lov i Australia og svarer ikke på trusler.”

Scott Morrison, Australias statsminister

Om Google gjør alvor av å forlate landet blir spennende å se. For å vise makt har de allerede begynt å begrave landets største aviser i søkeresultatene.

Microsoft ser sitt snitt

CEO i Microsoft Sataya Nadelle sier at selskapet vil fylle hullet etter Google ved å utvide Bing Search til Australia. Men som vi vet er Google mer enn bare google.com og om Microsoft kan dekke Googles bruksområder er tvilsomt.

Google kontrollerer mer enn 95 prosent av søkemarkedet og har i det hele tatt undergravd finansieringsmodellen til mediebransen sammen med Facebook, ved å ta over distribusjonen av nyheter.

Det er med andre ord kanskje ikke så dumt å oppheve monopolet og få en ny aktør på banen som må forholde seg til regelverket. Det vil kanskje kunne gi mediebransjen noe av makten over egne nyheter tilbake som igjen kan føre til bedre journalistikk.

Kilder:
ABC
Neowin
ACCC