Annonse


Google gjør seg klar for Apples store personvernskifte

Apple skal gjøre det lettere for brukerne å velge å ikke la seg spore av apper og spill. Det har skapt furore i bransjen. Utviklere tjener ofte mye av pengene sine gjennom målrettet reklame og et av selskapene som har tatt mest til orde for å stanse overgangen er Facebook, som får det meste av sine inntekter på akkurat denne måten.

I korte trekk vil Apples nye “App Tracking Transparency (ATT)” kreve at utviklere spør om lov når de bruker data samlet inn fra apper og nettsider til reklameformål, selv om de allerede har fått godkjennelse.

Milliarder av dollar kan gå tapt for Facebook

På mandag sa Eric Suefert, ekspert på brukerkjøp, at Facebook kan tape så mye som 7 prosent av inntektene sine med ATT, noe blir milliarder av dollar over tid.

Foreløpig har Google holdt seg rolige i båten, men i går meldte de seg omsider på.

Annonse


Google forbereder utviklermiljøet på overgangen

Selv om endringen gjelder Apples økosystem får den store konsekvenser for Google, blant annet siden mange apper i iOS bruker Google Ads. Christophe Combette, produksjef for Google Ads skrev i et blogginnlegg at Apples ATT vil endre hvordan folk verdsetter reklame og hvordan de byr på reklameinntrykk:

“App-produsenter kan komme til å se en vesentlig innvirkning på deres inntekter fra Google ads på iOS, når Apples “ATT” tar effekt.”

Christophe Combette

Combette anbefaler å oppgradere utviklerverktøyet for Google Mobile Ads til versjon 7.64 som nå støtter Apples SKAdNetwork. Det er en funksjon som lar annonsører måle med ganske stor nøyaktighet, hvor godt en reklame fungerer, selv under det nye personvernhensynet.

Hvordan forholder Google seg til ATT?

Combette skriver at Google ikke lenger vil bruke brukerinformasjon som faller under ATT for deres Google iOS apper.

“Vi jobber hard for å forstå Apples retningslinjer for alle våre apper i App Store. Når våre iOS-apper oppdateres med nye funksjoner og feilrettinger, vil du se at oppdateringer inkluderer de nye personverndetaljene.”

Combette sier at Google setter brukere og personvernførst:

“Transparens, valg og kontroll er en grunnleggende forpliktelse fra oss til brukeren, og det gjelder markedsføring også.”

Christophe Combette

ATT blir bygget inn i iOS 14, men Apple har utsatt overgangen til “tidlig i 2021”, noe som blant andre Suefert tror betyr mars. Om Google kommer til å gjøre noe lignende for Android, har de ikke sagt noe om.

Hvordan endringen vil påvirke oss sluttbrukere blir spennende å se. Da EU innførte GDPR fikk vi flere valg rundt eget personvern, men også et mer brokete Internett som ble fullt av spørsmål om samtykke til bruk av informasjonskapsler.

Blir det enda mer rotete nå?

Kilde:
Google
Venturebeat
Mobiledevmemo

Annonse