Forbrukerrådet mener Amazon prøver å forvirre brukerne

forbrukerrådetamazon
Forbrukerrådet mener at det er alt for vanskelig å avslutte Amazon Prime-medlemskapet sitt. Bildet er fra Forbrukerrådets film "How Amazon manipulates customers to stay subscribed".

“Amazon gjør det svært vanskelig å kansellere abonnementet på tjenesten Amazon Prime”, mener Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mener det er for vanskelig å avslutte Amazon Prime

Så vanskelig er det ifølge rådet at de nå har klaget inn gigaselskapet inn for Forbrukertilsynet.

– Det skal være like lett å avslutte, som å inngå et abonnement. Dessverre ser vi at aktører som Amazon gjør alt i sin makt for at brukerne skal fortsette å betale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket, og peker på at selskapet ifølge dem “tvinger brukerne gjennom en rekke steg og forvirrer bevisst med tekst og design for å gjøre det så vanskelig som mulig å avslutte abonnementet på Amazon Prime.

Annonse

– Dessverre er bruken av manipulativ design og forvirrende informasjon en gjennomgående praksis på nett. Vi blir lurt til å ta valg som favoriserer selskapene, på bekostning av våre egne interesser, sier Inger Lise Blyverket.

Slik mener Forbrukerrådet at Amazon prøver å stoppe deg

Forbrukerrådets mener at Amazon “gjør kanselleringsprosessen vanskelig”, og lister opp følgende grunner:

  • tvinge deg gjennom en rekke sider hvor man gang på gang må bekrefte at man ønsker å si opp
  • forvirre og gjemme valgene ved bruk av design og tekst
  • true og lokke med alle fordelene du mister – og stille spørsmål om du egentlig vet hva du er i ferd med å gjøre.

– Selskaper som Amazon spekulerer opplagt i at kunder skal gi opp kanselleringen, enten ved å gjentakende advare mot fordelene som forsvinner, eller ved å gjøre prosessen så vanskelig at brukerne til slutt gir opp.

Kilde:
Forbrukerrådet

Annonse
Annonse