“Amazon gjør det svært vanskelig å kansellere abonnementet på tjenesten Amazon Prime”, mener Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet mener det er for vanskelig å avslutte Amazon Prime
Så vanskelig er det ifølge rådet at de nå har klaget inn gigaselskapet inn for Forbrukertilsynet.
– Det skal være like lett å avslutte, som å inngå et abonnement. Dessverre ser vi at aktører som Amazon gjør alt i sin makt for at brukerne skal fortsette å betale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket, og peker på at selskapet ifølge dem “tvinger brukerne gjennom en rekke steg og forvirrer bevisst med tekst og design for å gjøre det så vanskelig som mulig å avslutte abonnementet på Amazon Prime.“
– Dessverre er bruken av manipulativ design og forvirrende informasjon en gjennomgående praksis på nett. Vi blir lurt til å ta valg som favoriserer selskapene, på bekostning av våre egne interesser, sier Inger Lise Blyverket.
Annonse
Slik mener Forbrukerrådet at Amazon prøver å stoppe deg
Forbrukerrådets mener at Amazon “gjør kanselleringsprosessen vanskelig”, og lister opp følgende grunner:
- tvinge deg gjennom en rekke sider hvor man gang på gang må bekrefte at man ønsker å si opp
- forvirre og gjemme valgene ved bruk av design og tekst
- true og lokke med alle fordelene du mister – og stille spørsmål om du egentlig vet hva du er i ferd med å gjøre.
– Selskaper som Amazon spekulerer opplagt i at kunder skal gi opp kanselleringen, enten ved å gjentakende advare mot fordelene som forsvinner, eller ved å gjøre prosessen så vanskelig at brukerne til slutt gir opp.
Kilde:
Forbrukerrådet
Annonse
Annonse