MBUXHyperscreen
Mercedes-EQ MBUX Hyperscreen tar infotainment-opplevelsen til et nytt nivå med AI, ifølge Mercedes.

Annonse


Se hva Mercedes har utstyrt på innsiden: omtaler skjermen som en “kino”

“MBUX ble først introdusert i 2018 med dagens A-Klasse og videreutviklet til nye S-Klasse”. Nå varsler bilprodusenten neste generasjon.

Dette er den nye generasjonen

Dette i form av nye EQS og MBUX Hyperscreen som Mercedes omtaler som “en gigantisk buet skjermflate som strekker seg over hele dashbordets bredde.”

Selvsagt er det på plass noe de omtaler som “kunstig intelligens” som tilpasser innholdet på skjermen og samtidig er sikker og enkel i bruk, som de påpeker.

Skjermen skal sørge for mindre distraksjoner

“Visuelt vil denne store, buede skjermenheten gi interiøret høyteknologisk utseende, som strekker seg over nesten hele bredden fra venstre til høyre A-stolpe. Med MBUX Hyperscreen vil føreren i tillegg få en ny brukeropplevelse takket være kunstig intelligens”, forklarer Mercedes og utdyper om AI-ens oppgave også er å sikre en tryggere tur:

Annonse


“Programvaren er i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner. Med et såkalt «første-lag» behøver ikke brukeren å bla gjennom undermenyer eller gi talekommandoer som på dagens MBUX. De viktigste applikasjonene tilbys alltid på det øverste nivået, basert på situasjon og kontekst. På denne måten reduseres antall trykk føreren må gjennomføre, og sikkerheten økes.”

Mercedes har integrert mer i dette systemet enn bare datamaskiner og skjermer:

“MBUX Hyperscreen er et eksempel på digital / analog designfusjon, hvor lufteventilene er integrert i den store digitale overflaten. Skjermene er integrert i en frontramme i plast, der den synlige delen er malt i en forseggjort trelagsprosess i “Silver Shadow”. Dette beleggsystemet oppnår et spesielt overflateavtrykk av høy kvalitet på grunn av ekstremt tynne mellomlag. Den integrerte omgivelsesbelysningen, installert i nedre del av MBUX Hyperscreen, gjør at skjermenheten ser ut til å flyte.”

Også passasjeren har tilgang til innhold:

“Passasjeren har også sitt eget visningsområde, noe som gjør reiser mer behagelige og underholdende. Imidlertid er underholdningsfunksjonene til passasjerskjermen bare tilgjengelige under kjøreturen innenfor rammen av de landsspesifikke lovbestemmelsene. Hvis passasjersetet ikke er i bruk blir skjermen en digital dekorativ del hvor det vises animerte Mercedes-Benz stjerner.”

Mercedes pressmelding

Personlige forslag ved hjelp av kunstig intelligens

Infotainment-systemet er utstyrt med mange og omfattende funksjoner, hvor flere tastetrykk ofte er nødvendig for å betjene dem. For å ytterligere redusere disse interaksjonstrinnene har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Blant annet vil de mest brukte applikasjonene Navigasjon, Radio / Media og Telefoni være sentralt tilgjengelig på skjermenheten med full funksjonalitet.

I tillegg vil MBUX-systemet vise proaktivt de riktige funksjonene til rett tid for brukeren, støttet av kunstig intelligens. Den kontekstsensitive bevisstheten optimaliseres kontinuerlig av endringer i omgivelsene og brukeratferd. Over 20 ytterligere funksjoner – fra det aktive massasjeprogrammet til bursdagspåminnelser – vil automatisk komme opp som forslag når de er relevante for kunden. Utviklerne har kalt dette “Magic Modules”, og brukeren kan godta eller avvise det aktuelle forslaget enkelt ved et klikk.

Et eksempel på forslag som kan dukke opp er hvis du alltid ringer til en bestemt venn/familiemedlem på vei hjem på tirsdagskvelder. Da vil du få en påminnelse om å ringe tilsvarende den ukedagen og på samme tid på dagen. Et visittkort med kontaktinformasjon vises, og – hvis det er lagret – vises bildet. Vær oppmerksom på at alle MBUX-forslag er knyttet til brukerens profil. Hvis noen andre kjører bilen en tirsdag kveld vil denne anbefalingen ikke dukke opp.

Mercedes sin datamaskin har en åtte kjerners CPU og 24GB RAM. Her er andre nøkkelfakta fra pressemeldingen:

  • Med MBUX Hyperscreen ser det ut til at flere skjermer smelter sømløst sammen, noe som resulterer i et imponerende 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
  • Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 °C. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
  • For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
  • Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
  • To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
  • Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
  • 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
  • Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
  • Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.

Kilde:
Mercedes-Benz pressemelding

Annonse