Nye Aptera ser retrofuturistisk ut. (Ill: Aptera.)

Annonse


Ny supereffektiv elbil med solceller er som snytt ut av Blade Runner

Du husker kanskje Aptera? En amerikanske elbil-startup som ble lansert allerede i 2006.

Dette har de jobbet lenge med

(Ill: Aptera)

Aptera som i utgangspunktet het Accelerated Composites, slapp sin første prototype “typ-1”, en trehjulet elbil allerede i mars 2007. På samme tid jobbet Tesla med sin første Roadster.

Dessverre nådde aldri toseteren forbrukerne, men lagde istedet fadese under et prøve-race i 2010 da motoren gikk varm etter 30 runder.

Skaperne av Aptera innså nederlaget og i 2011 begynte selskapet å betale tilbake penger til kunder som allerede hadde bestilt typ-1.

Annonse


Nå prøver Aptera igjen

Elbilbransjen har kommet en lang vei siden 2011 og mandag lanserte Aptera sin nye trehjuling som ligner på den originale utgaven.

Aptera ser egentlig mest ut som et fartøy dratt ut av en eller sci-fi-thriller. Faktisk minner den ganske mye om bilen i filmen A. I. fra 2001.

Apteras interiør. (Ill: Aptera)

Bilen har tre hjul, plass til to personer og hund, og kan skryte av en rekkevidde på opptil hele 1600 km, fire ganger så langt som Tesla Model 3 Long Range. Takket være lett karroseri og effektivt design sier selskapet at bilen kan gå opptil fire ganger så langt som andre elbiler med like stort batteri. 

Lader seg selv med solceller

Bilens tak er dekket av solceller. (Ill: Aptera.)

Fokuset til Aptera har alltid vært effektivitet og Aptera skal være ekstremt lett, med et ergonomisk design for minst mulig luftmostand.

Bilen har en svært lav dragkoeffisient på kun 0,13 (Cd). Til sammenligning har Tesla Model 3 en dragkoeffisient på 0,23 (Cd).

Kjøpere kan velge om de vil ha hele overflaten av bilen dekket av solceller eller kun deler av den.

Med full uttelling og tre kvadrameter panel på taket sier selskapet at solcellene kan gi mellom 25 og 65 km ekstra rekkevidde om dagen.

Solcellene lader naturligvis når bilen står parkert i tillegg til på veien.

Bilen kommer enten med 100 kW forhjulsdrift eller 150 kW allhjulsdrift. Delene er designet med hjelp av kunstig intelligens for å skape mest mulig vekteffektiv og solid konstruksjon.

Fra 0-100 på 3,5 sekunder

Med allhjulsdrift skal bilen klare imponerende 0-100 km/t på kun 3,5 sekunder. Bilen har en topphastighet på rundt 177 km/t som er mer enn fort nok for norske veier.

Låner av Tesla

Interiøret ligner i stor grad på det som sitter i en Tesla med 15″ trykkfølsom skjerm og lignende brukergrensesnitt.

For et depositum på 100 amerikanske dollar kan du på Atperas nettsider reservere bilen allerede. Og utgangsprisen på 29 800 amerikanske dollar for den billigste konfigurasjonen som kan gå nesten 650 km er ikke så ille. For 1000 km konfigurasjon tar selskapet 34 600 amerikanske dollar mens 1600 km koster 44 900 amerikanske dollar.

Hva disse prisene blir i norske kroner og om bilen i det hele tatt blir å se på norske veier, vet vi ikke ennå, men selskapet planlegger å levere bilen til amerikanske kunder allerede neste år.

Flere bilder av Aptera:

Fakta om bruk av solcellepanel i Norge

Solcellepaneler har i langt tid vært benyttet som en energikilde, og det først de siste årene at bilbransjen har økt fokuset på solenergi.

I Norge benyttes allerede solcellepaneler i stor skala, særlig til generering av strøm på hus og hyttetak. Ifølge solcellepaneler.com vil installeringen av nye solcellepanel på hus koste et sted mellom 30.000 til 150.000 kroner. Med 10-11 paneler installert kan husstanden generere et sted mellom 3.000 og 3.100 kw i året.

Insentivordninger og utfasingen av fossil energi vil sannsynligvis føre til økt interesse for solcellepaneler i tiden fremover, særlig relatert til transport og bosted.

Kilder:
aptera.us
electrek.co

Annonse