Annonse


Nordmenns nett-salg tok helt av: økte med over 800 prosent

Klarna avslører hvordan Black Friday-handlingen foregikk i Norge.

Nordmenn elsker dingser

“Elektronikk, barneprodukter og klær og sko var de store salgsvinnerne”, melder Klarna i en pressemelding.

–Salget den første timen av årets største netthandelsdag var 820 prosent høyere enn en gjennomsnittsdag. Det skjer etter en Black Week-uke som til og med torsdag hadde en svært kraftig vekst på 74 prosent sammenlignet med i fjor, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

“Ifølge Klarnas undersøkelse er også mange av kjøpene som blir gjort i løpet av Black Week godt planlagte. Hele 9 av 10 nordmenn som oppgir at de skal handle i løpet av tilbudsuken sier de regner med å kjøpe produkter som de ellers ville kjøpt, men til en lavere pris. Like mange oppgir at de skal handle julegaver i løpet av tilbudsuken.”

Annonse


Tusenvis av norske nettbutikker inkludert

– Den spesielle situasjonen med koronapandemien og tiltak har ført til at mange netthandelskategorier har hatt en svært kraftig vekst før og under Black Week så langt. Nå blir det spennende å følge utviklingen for årets store netthandelsdag, forklarer Elvestad.

Klarna henter tallene fra 7100 norske nettbutikker. “Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene”, forklares det.

Netthandelsutviklingen mandag-torsdag Black Week:

  • Mandag: +109 prosent
  • Tirsdag: +85 prosent
  • Onsdag: +82 prosent
  • Torsdag: +41 prosent

Black Week

– De siste årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene i økende grad har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Mye tyder på at dette er en tendens som fortsetter i år. Samtidig er det verdt å merke seg at Black Friday i fjor fremdeles var mer enn tre ganger så stor som gjennomsnittet av de andre dagene i Black Week, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

“Statistikk fra mandag til torsdag i årets Black Week viser at det er innbyggerne i Oslo og Viken som har økt sine kjøp på nett mest i Norge. Mens Oslo-boerne så langt har brukt 92 prosent mer på netthandel enn i fjor, følger Viken like etter med en økning på 85 prosent. 

Ifølge Klarnas undersøkelse er også mange av kjøpene som blir gjort i løpet av Black Week godt planlagte. Hele 9 av 10 nordmenn som oppgir at de skal handle i løpet av tilbudsuken sier de regner med å kjøpe produkter som de ellers ville kjøpt, men til en lavere pris. Like mange oppgir at de skal handle julegaver i løpet av tilbudsuken.”

Kilde:
Klarna pressemelding

Annonse