Digital Foundry har sammenlignet ytelsen i en rekke spill som er tilgjengelig på begge konsollene.
Xbox Series X er 20 prosent kjappere, men spillene yter ofte bedre på PS5
En ting er klinkende klart: de 12 teraflopene Xbox Series X har gjør lite for å vinne mot Playstation 5 sine 10,3 teraflop for i flere spill er det Playstation 5 som leverer den beste ytelsen og bildekvaliteten – unntaket er ray tracing-ytelsen.
Årsaken skal være at Playstation 5-utviklerne fikk tilgang til testkits tidligere enn Microsoft klarte å levere det samme for Xbox Series X og S. Vi får håpe at det er årsaken og at Xbox Series X drar fra i visse spill, for på papiret skal den jo være kjappere og Microsoft har rettet mye oppmerksom rundt akkurat dette teoretiske faktum.
Spisser Microsoft et hemmelig AMD-våpen i det skjulte?
Merk også at Microsoft ventet ekstra lenge med masseproduksjonen for å få plass “komplett RDNA 2.0”, hva nå enn det betyr. Det ryktes også at Xbox Series X og/eller S kanskje eksklusivt utstyres med ny super samling-teknologi for enda bedre ray tracing-ytelse. Vi håper på et slikt hemmelig våpen og at utviklerne bare trenger lenger tid.
Annonse
Assassin’s Creed Valhalla er oppgradert til versjon 1.04 som skal rette “screen tearing” på Xbox Series.
- Devil May Cry 5. Series X yter kun litt bedre i 4K og ray tracing-ytelse, men spillet kjører bedre i ytelsesmodus på PS5 der forskjellen kan være opp til 40FPS
- Assassin’s Creed Valhalla kjørte før 1.04-oppdateringen langt dårligere på Series X med “screen tearing” og under 60FPS for ofte. PS5 kjører med høyere FPS oftere.
- Dirt 5. Series X serverer ikke bare dårligere oppløsning men også bildekvalitet. PS5-versjonen i kvalitetsmodus filtrerer teksturene bedre og snitt-oppløsninge er høyere. I 120FPS-modus er detaljnivået høyere på Sonys konsoll, men PS5 havner også oftere under 120FPS grunnet mer detaljerte teksturer i PS5-versjonen.
- Call of Duty: Black Ops Cold War. Series X leverer bedre ray tracing-ytelse, men gjør det svakere i 120FPS-modus. PS5 dropper ned i 40FPS noen ganger med ray tracing, mens Series X klarer 60FPS uansett.
Microsoft erkjenner problemene
“Vi er klar over ytelsesutfordringer for en håndfull optimaliserte spill til S og X og vi jobber aktivt med våre partnere for å finne og rette feilene for å sørge for en optimal opplevelse.
Nå startskuddet for den nye konsollgenerasjonen har gått har vår partnere bare pirket på overflaten i forhold til hva som er mulig med de nye konsollene. Det er forventet at det dukker opp mindre feil mens de lærer å dra nytte av den nye plattformen. Vi er ivrige etter å jobbe med utviklere for å utforske mulighetene til X og S i fremtiden.”
Kilde:
The Verge
Annonse