nordmennphishing
For mange nordmenn legger fremdeles igjen for mye personinformasjon på falske nettsider. Bilde: Negative Space

Annonse


Tre av fem nordmann utsatt for phishing

YouGov og Buypass spurte 1000 nordmenn om datasikkerhet.

Undersøk SSL-sertifikatet om du er usikker

– Nesten en femtedel nordmenn har lagt igjen personnummer, kontonummer og annen personlig informasjon på en nettside de ikke aner hvem som eier, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør hos Buypass. Buypass sertifiserer blant annet SSL-sertifikater.

– Slik får kriminelle tilgang på alt de trenger for å ta pengene til godtroende mennesker som ikke vet hvem de kan stole på. Vi mener derfor det burde bli enklere å se identiteten til aktører på nett, forklarer hun.

Undersøkelsen som ble utført tidligere denne måneder, avslører også at:

  • 60 prosent har vært utsatt for phishing (syv av ti)
  • 39 prosent sier de ikke alltid føler seg sikre når de handler på nett. (Bare 51 er sikre)
  • 18 prosent har lagt igjen sensitiv informasjon som personnummer og kontonummer på en nettside uten å vite hvem som eier den. (En av fem)

Unge legger igjen mer personinfo på nett

“Folk mellom 18 og 19 år er de som oftes legger igjen personsensitiv informasjon på nett. Her svarer 18 prosent ja, nesten dobbelt så høyt som gjennomsnittet. Til sammenligning deler bare to prosent av de over 60 år slik informasjon på nettet. Den største andelen av delingen kommer fra Oslo, der 16 prosent svarer ja, sammenlignet med seks prosent i Trøndelag, den minste andelen”, heter det fra undersøkelsen.

Annonse


Bruker du Tumblr? Tjenesten er mest utsatt:

Statistikken viser også at risikoen for phishing varierer ut fra forskjellige sosiale medievaner. De som ofte bruker det sosiale mediet Tumblr er mest utsatt. Her svarer 86 prosent at de har blitt utsatt for phishing (B1). Til sammenligning er andelen 70 prosent hos de som bruker Pinterest hver måned.

xTumblr-brukere er også de som desidert oftest legger igjen bankkontonummer eller personnummer på nettet. Av dem sier 30 prosent at de har lagt igjen denne typen data på en nettside, uten å vite hvem som eier den (B3). Til sammenligning svarer bare ni prosent Facebook-brukere det samme.”

Kilde:
Buypass pressemelding

Annonse