Dette fortalte nettbutikkene oss om Playstation 5 og bot-bestillinger

playstation5

ITavisen tok kontakt med NetOnNet, Elkjøp, Power og Komplett for å spørre dem om de har blitt utsatt for bot-er som snapper opp PS5-konsoller før menneskehender rekker å gjennomføre salget.

Det er rett og slett alt for få PS5

Det svirret rykter om at bot-er skal ha snappet opp konsollene fra en rekke av de norske nettbutikkene da konsollen ble lagt ut for salg i går tidlig. La oss med gang presisere at det har vi ikke bevis for, og at det er derfor vi spurte butikkene.

Coop sin nettside gikk ned, mens andre skal ha hatt problemer med kø-systemet: personer vi har snakket med skal ha sittet i nett-køsystemet og ventet lenge, for å så å bli kastet ut og ikke har klart å skaffe seg en PS5. Teknisk feil eller ikke, frustrasjonsnivået er ekstra høyt i år grunnet knapphet ikke bare på PS5, men også Xbox Series-konsollene og de nye skjermkortene fra Nvidia og AMD.

Annonse

Svaret fra samtlige av nettbutikkene, bortsett fra NetOnNet som vi ikke har hørt fra, er at samtlige sier de ikke har opplevd problemer med bot-oppkjøp bortsett fra Power som har sett bot-aktivtet men så langt ikke har bekreftet at noen har klart å handle med en bot.

Dette sier Power om sin PS5-lansering

“Vi hadde en enorm pågang på våre nettsider i går, over 60 000 på nordisk basis. Vi har gode sikkerhetsmekanismer på plass. Alle ordrene i går ble gjennomgått, og vi fant ikke noe åpenbart suspekt.

Vår IT-avdeling undersøkte om personer på nett, som sa de hadde handlet med bots, kunne kobles mot våre ordre. Vi har har ikke funnet noe så langt. Det er godt mulig noen få har klart å karre til seg en PS på denne måten, men det er i så fall unntaket. Det er heller ingen som har klart å få tak i mer enn 1 stk.”

Dette sier Komplett om PS5-lanseringen sin

“Komplett har implementert gode verktøy som forhindrer at innkjøpsroboter forsyner seg i våre hyller. Siden Komplett ble etablert i 1996 har vi aldri registrert robot-kjøp, og vi vil reagere svært negativt hvis dette skulle skje. Som Nordens største nettbutikk er vi svært opptatt av sikkerhet for våre kunder på alle nivåer, og vi investerer store ressurser i å være i forkant av teknologiens muligheter.

Når det gjelder teknologiske trusler, som innkjøpsroboter, har vi høy kompetanse og dette er noe vi overvåker nøye. Når det gjelder levering av Playstation er vi like skuffet som mange av våre kunder. Lanseringen og tilgangen til konsoller oppleves blant mange som en stor fiasko, og vi sitter foreløpig ikke på informasjon om når leverandøren kan tilby oss tilstrekkelig med konsoller. Når det er sagt står Playstation øverst på vår prioriteringsliste og vi gjør det vi kan for å få tilgang til produktet.”

Dette eier Elkjøp om bot-kjøp

“Vi har mottatt spørsmål knyttet til dette i sosiale medier, og vi har gjennomgått alle ordre fra gårsdagens salg av PS5 og vi ser ingen tegn til svikt i vårt sikkerhetssystem.”

Annonse
Annonse