Hun er ikke ekte

awing
Japanske Aww Inc. sine virtuelle stjerner.

Virtuelle influencere har faktisk vært en greie ganske lenge, faktisk lenge før pandemien traff oss mennesker.

Virtuelle «influencere» tjener gode penger!

En av de mer populære virtuelle influencerne akkurat nå, er; ‘Seraphine’. Denne «damen» med bølgende rosa hår og en Instagram-konto full av «katte-cosplays» har tiltrukket seg tusenvis av følgere.

Når nyhetene kom om at denne virtuelle damen hadde blitt konstruert av det svært populære selskapet ‘Riot Games Inc.’ – studioet bak det elleville dataspillet ‘League of Legends’ – så rant følgerne inn på kontoen til ‘Seraphine’.

Nå er faktisk følgerne «hennes» kommet helt opp til 400 000 og «hun» gjør stadige «opptredener» i blant annet Shanghai for å promotere hennes musikk. Dette samtidig som de fleste stjerner lagd av kjøtt og blod sitter hjemme i stua si i fullstendig lockdown. Selv om denne virtuelle stjernen faktisk ikke er en ekte person har hun på seg maske tritt og stadig, godt er enda det. Bra forbilde – si!

Annonse
Bilde: Aww Inc.

Virtuelle influensere tar helt av

I denne vanskelige tiden vi befinner oss i hvor sosial distansering og maskebruk er normen, så har apetitten for virtuelle influensere økt vesentlig.

De mest kjente merkevarene i verden er prosjeksjert til å bruke så mye som $15 billioner dollar årlig på influensere innen 2022, opp fra $8 billioner dollar i 2019 (ifølge Business Insider).

Et voksende kakestykke av dette beløpet kommer til å høre til digitale influensere og tradisjonell markedsføring har tatt et skikkelig nyreslag.

«Virtuelle influensere, selv om de faktisk er «falske», har skikkelig forretnings-potensiale», sier Christopher Travers – grunnleggeren av virtualhumans.org. Dette er en hjemmeside som dokumenterer industrien. «De er faktisk billigere å jobbe med en mennesker langsiktig, de kan kontrolleres 100% og ikke minst kan de være mange steder samtidig. Det høres kanskje makabert ut men de aldres aldri – heller – og de lever jo for alltid, også».

Bilde: Aww Inc.

Serpahine lansert som karakter i League of Legends

Den virtuelle influenseren Seraphine ble den 13. oktober lansert som en spillbar karakter i det ekstremt populære spillet League of Legends. Dette er et rollespill som har 8 millioner brukere daglig, hvor målet er å utrydde motstanderes base i en 5-mot-5 krig. 

Digitale avatarer som dette, lansert av kreative agent-selskaper kan tiltrekke seg sponsoravtaler fra de største merkevarene som finnes på vår kjære klode.

‘Lil Miquela’ er et annet godt eksempel med en følgebase på over 2,8 millioner følgere på Instagram, faktisk får denne virtuelle influenseren godt over 8500 dollar for hvert eneste innlegg hun legger ut.

I tillegg har «hun» gjort reklamer for både; Calvin Klein, Prada og andre velkjente merkevarer i moteindustrien.

Faktisk blir det estimert at ‘Lil Miquela’ kommer til å tjene 11,7 millioner dollar for sine skapere bare dette året. Ettersom COVID-19 fører til kanselleringer av produktlanseringer og sponsede reiser, er det mange menneskelige influensere som ser inntekter tørke helt ut. I mellomtiden tjener virtuelle ‘Lil Miquela’ – som faktisk nylig har sluppet en musikkvideo – fett med penger!

Kilde:
Bloomberg

Annonse
Annonse