Microsoft sier de drar full nytte av AMD RDNA 2

AMD viste i kveld frem sine nye skjermkort.

Kort tid senere ønsket også Microsoft litt oppmerksomhet.

Bare se, ikke røre

Se video av konsollene:

Series X og S bruker komplett RDNA 2

Begge konsollene nytter RDNA 2, men det har vært spekulasjoner om at det ikke er “hele pakka”, men en nedstrippet versjon for de nye konsollene som lanseres 10. (Xbox) og 12. november (Playstation).

Annonse

Microsoft skryter i innlegget “En nærmere titt på hvordan Xbox Series X og utnytter hele AMD RDNA 2- arkitekturen”.

Microsoft lister så opp grafikk-teknikkene og ytelsestriksene som konsollen er i stand til, inkludert ray tracing, Mesh Shaders, Sampler Feedback, Variable Rate Shading.

Disse teknikkene bruker Xbox Series X og S

Mesh shaders er muligheten til å manipulere geometri i sanntid for å øke den visuelle kvaliteten “og fleksibiliteten som utviklere aldri har hatt tidligere”.

Sampler Feedback forbedrer RAM-effektiveten ved å la spill lastes inn i minnet, og kun de delene av teksturene som GPU-en trenger per scene. Ifølge Microsoft gir dette en effektiv minunebåndbredde på 2,5.

Variable Rate Shading (VRS) gjør det mulig for GPU-en å fokusere på de områdene i spillet som får mest ut av det, uten å forringe bildekvaliteten. Gears 5 øker ytelsen med opp til 15 prosent, og mer, hevder Microsoft.

Avslutningsvis sier Microsoft at de ser frem til AMDs nye skjermkort til konsoll og PC, da det vil gjøre det enklere for utviklerne.

Kilde:
Xbox

Annonse
Annonse