Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En Komplett-kunde ITavisen har vært i kontakt med har ovenfor oss avslørt en angivelig e-post. I e-posten forklarer visstnok en Komplett-kundebehandler at man kunne bytte til den diskløse PS5-modellen uten å miste sin plass i køen. (Ill.: Sony)

Vi har sett en angivelig e-post fra Komplett som sier kundene kunne bytte PS5-modell

Spill: Komplett sier de skal rette opp om kundene har blitt fortalt noe feil.

En rekke Komplett-kunder forteller ITavisen at de av nettbutikken ble lovet at de ikke skulle miste køplassen om de byttet fra disk til diskløs modell.

Komplett startet nemlig forhåndssalget av PS5 allerede i april, men dette var for diskversjonen og ikke modellen som ble offentliggjort senere uten diskdrev.

Oppdatert, 28. september, 08:05:

ITavisen har sett e-post korrespondanse mellom en Komplett PS5-kunde og det som skal være en Komplett-kunderådgiver. Kunden ønsker å være anonym.

Kompletts Kristin Hovland sier til ITavisen at «hvis det er kunder som oppfatter at de har fått signaler fra vårt kundesenter som vi ikke har etterkommet skal vi selvfølgelig rette opp i det”.

Ifølge kunden det gjelder, og som vi kan se av skjermbildet om det ikke er modifisert, så forklarer kunderådgiveren at “om ønskelig å endre til digitale utgaven av enheten kan du fint kansellere din bestilling for så å bestille konsollen på nytt i en annen utgave uten at du vil miste din plass i køen”.

Samme kundebehandler hevder også i disse e-postene at alle forhåndsbestillinger skal sjekkes opp av manuelt (dette er det samme en annen Komplett PS5-kunde også har fortalt ITavisen) av dem for å finne ut hvem som har bestilt når, og at planen var å lansere “en løsning som vil gjøre det mulig for kunder med konsollen i bestillingen velge mellom de to forskjellige utgavene”.

Kunden forklarer til oss at avbestillingen ikke skjedde da vedkommende ventet på løsningen som nevnt over.

Vi er også kontaktet av andre Komplett-kunder som melder det motsatte: altså at de mister sin plass i køen ved bestilling av en annen PS5-modell enn den originale ordren de la inn.

Oppdatert, 18:06:

Hovland legger til (uthevingen er vår):

“De to produktene fra Sony ble ikke kjent samtidig og det gikk litt tid før Sony fortalte markedet at det kom en digital versjon. Vi fulgte bare våre rutiner om at ulike produkter har ulike køer ved forhåndsbestillinger, og så langt vi vet har ingen som ønsket å bytte til den digitale versjonen fått beskjed om at de opprettholder plassen i den andre køen. Uansett, så faller det på sin egen urimelighet og vil være ukorrekt og urettferdig mot de andre kundene.”

Dette er sakens kjerne

En kunde forteller oss at personen «skulle ønske jeg var snartenkt nok til å ta skjermbilde av det som ble lovet av Komplett. Jeg skulle få beholde plassen. Skulle bare si ifra når jeg hadde kansellert den opprinnelige ordren, og bestilt digital versjonen så skulle de ordne det manuelt fikk jeg beskjed om. Når jeg tok kontakt igjen så fikk jeg en annen kundeveileder på chatten som nektet for at dette var mulig, og sa at jeg hadde mistet plassen min. Utrolig dårlig av Komplett”.

ITavisen har ingen bevis for at noen kunder har blitt lovet dette, og har derfor spurt Komplett selv om dette stemmer. Vi blir nå fortalt at Komplett sjekker opp med kundesenteret om kunder skal ha blitt lovet plass i køen ved skifte til den diskløse PS5-modellen, mistet plassen sin.

– Det er en misforståelse

“IT-avisens artikkel som inneholder beskyldninger mot Komplett bygger på en misforståelse om hvordan vårt køsystem fungerer ved forhåndsbestillinger. Alle våre produkter selges med et unikt varenummer, og alle produkter som forhåndsbestilles får sin egen unike kø. Sagt på en annen måte så har den optiske Playstation sin egen kø, mens den digitale Playstation har en annen unik kø. Vårt køsystem er solid og våre kunder skal kunne stole på dette”, forklarer Komplett sin kommunikasjonssjef Kristin Hovland.

Igjen: ITavisen prøver å finne ut om kunder har blitt lovet å ikke miste plassen ved skifte til diskløs versjon, ikke at det er forskjellige kølinjer per produkt.

Er lanseringen en flopp? Det skal visstnok være godt under 20 000 konsoller for Norge, Sverige og Danmark

Komplett er samtidig lei seg for lanseringen, da det ikke har vært i nærheten av nok konsoller:

“Det som derimot ikke er en misforståelse er at Sony som produserer Playstation har enorme problemer med å dekke etterspørsel, ikke bare i Norge, men over hele verden”, forklarer Hovland, og fortsetter:

“At vi er skuffet sier seg selv, og at Playstation-kunder i hele Skandinavia er like skuffet på Sony skulle bare mangle. Det eneste Komplett kan love sine kunder er å gjøre alt som står i vår makt for å få tak i så mange Playstations som mulig, og så raskt som mulig.”

ITavisen har hatt erfaring med bot-er i amerikanske nettbutikker, som handler de få RTX 3080-kortene som er å finne. Ifølge Hovland er Komplett sikret så mye som lar seg gjøre mot denne teknikken:

“Når det gjelder bot-er ved kjøp er det nærmest umulig å gjennomføre slike bestillinger, fordi Komplett har opptil flere verktøy som ville forhindret dette, samt oppdaget det i etterkant om vi hadde blitt utsatt for det”.

Stikkord: playstation, Spill