Hopp til navigasjon Hopp til innhold
De nye kortene lanseres i september og oktober. (Ill.: Nvidia)

PS5 og Xbox Series X utfordres av RTX 30: slik blir SSD-ene superkjappe

Nvidia samarbeider med Microsoft om dette.

Sony og Microsoft har snakket opp SSD-hastighetene i de nye konsollene i mange måneder, det har faktisk vært fokus fremfor mye annet i forkant av den nye generasjonslanseringen.

Teknologien krever NVMe SSD

Men PC-gaming kan jo ikke være dårligere, så Nvidia har bakt inn Microsoft DirectStorage API i sine nye RTX 30-kort (med hjelp av Nvidia RTO IO og de nye kortenes PCIe 4.0-grensesnitt) slik at NVMe SSD-en i maskinen din kan strømme direkte til GPU-en i stedet for å bruke CPU og RAM.

Nvidia mener at dette vil nærmest eliminere all ventetid, kjappere gameplay og mye kjappere innlasting av teksturer.

Nvidia forklarer: slik fungerer Nvidia RTO IO

“NVIDIA RTX IO kobles til Microsofts kommende DirectStorage API, som er en neste generasjons lagringsarkitektur designet spesielt for spill PC-er utstyrt med moderne NVMe SSD-er, og de komplekse arbeidsbelastningene som moderne spill krever.

Sammen tillater de strømlinjeformede og parallelliserte API-ene, spesielt skreddersydd for spill, så reduseres redusert IO-overhead dramatisk, og maksimerer ytelse/båndbredde fra NVMe SSD til din RTX IO-aktiverte GPU.

Spesielt gir NVIDIA RTX IO GPU-basert tapsfri dekompresjon, slik at avlesninger gjennom DirectStorage forblir komprimert mens de leveres til GPU for dekompresjon. Dette fjerner belastningen fra CPU-en, flytter dataene fra lagring til GPU i sin mer effektive, komprimerte form, og forbedrer I / O-ytelsen med 2 x.”

Kilde:
Nvidia

Stikkord: nvidia