Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Horizon: Zero Dawn er en fantastisk opplevelse på PC, men vi kan ikke garantere for at spillet fungerer bra på din. (Ill.: Sony)

Hvorfor har de så store problemer med Horizon: Zero Dawn?

Spill: Vi opplever ikke disse feilene.

Vi ventet spent på Digital Foundry sin analyse av Horizon: Zero Dawn som lanseres i dag klokka 17:00.

Horizon kjører perfekt på vår maskin – hvorfor?

Vi har testet spillet i noen uker på en 2080 ti PC med AMD Ryzen 2700x og 16GB RAM, og alt kjørte perfekt fra første dag, selv før vi installerte den 35GB store oppdateringen som kom i går.

Vi har ikke merket noe til hverken krasj eller dårlig ytelse på noen måte, faktisk var vi så entusiastiske at vi sammenlignet med den kritikerroste Death Stranding-porten til PC, og det selv om denne tittelen mangler DLSS 2.0.

Vi opplevde ingen av disse problemene

Men Digital Foundry opplevde mange problemer av typen som forringer spill-opplevelsen, inkludert hopp og rykk i bildet samt teksturer som hopper inn og ut av bildet.

De testet også med 2080 ti, og fant også problemer med at spillet ikke ble vist i 4K, og krasj ved første start når spillet optimaliserer shadere og slike ting, fordi spillet prøvde å skrive mer til disken enn hva som var tilgjengelig av plass.

Ifølge tester Alex Battaglia klarer Horizon på deres testmaskin å dra 4K rundt med 78 bilder i sekundet, mens vi stoppet på 45 bilder i sekundet, noe som muligens tyder på at spillet feilaktig nedskalerer som også nevnes, mer om det under.

De klager dessuten på etterslep fra 40 til over 100 ms. Igjen: vi har ikke opplevd dette i det hele tatt, og storkoste oss under hele testperioden.

Digital Foundry skriver blant annet at:

«Det viste seg at Horizon viste 4K, for deretter å nedskalerte til 1080p, og igjen oppskalere til 4K igjen. Ved å bytte til kantfri bildevisning løses dette (om enn introdusere andre problemer), og det samme problemet oppstår ved å bytte tilbake til fullskjermmodus fra kantfri visning.»

Er Horizon: Zero Dawn PC-selektiv?

Vi har kontaktet Sony for å gjøre dem oppmerksomme på at vi ikke hadde noen problemer, og hvilken maskin-konfigurasjon vi testet på. Forhåpentligvis kan det gjøre det enklere for utviklerne å feilsøke.

Vi har trolig vært heldige med maskin-konfigurasjonen vår, men det gjenstår å se hvor mange som vil oppleve de samme problemene i dag. Vi følger utviklingen.

Har du planer om å handle, eller har du kanskje forhåndsbestilt? Si ifra hvordan du opplever spillet på din maskin i kommentarfeltet.

Kilde:
Digital Foundry

Stikkord: playstation, Spill