Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Vi tviler på at Apple fortsetter å gjøre det så vanskelig for spill-strømming i iOS nå som dette segmentet spilling har begynt å ta av. (Ill.: Microsoft)

Derfor nekter Apple spill-strømming – Microsoft sier de håper å finne en løsning

Spill: – Apple er de eneste som nekter dette.

Hvorfor er det kun Android-folket som får lov å kose seg med Stadia, GeForce Now og 15. september, Xbox Game Pass Ultimate, med spill-strømming?

Apple blokkerer moroa for iPhone-fansen

Fordi Apple ikke kan godkjenne hvert enkelt spill, det er årsaken. Gir det mening? Jo ja, det gjør jo det forsåvidt, men ikke helt: hva med alt videoinnholdet som strømmes? De kan jo ikke garantere for YouTube-klipp fem milliard, eller den nye Netflix-filmen.

Valve Steam Link og PlayStation Remote er lov da strømmingen skjer lokalt og ikke over nettet. Javel, men de har jo ikke godkjent spillene selv om det spilles på hjemme LAN-et?

Uansett hva du måtte mene om praksisen er det lite som fordrer at dette kan fortsette. Vi håper at Apple åpner opp når de lanserer iOS 14 i høst, kanskje under en pressekonferanse neste måned.

Dette sier Apple

Selskapets PR-svar er av verste sort og gir ingen dypere innsikt i hva planene er fremover:

«App Store ble skapt for å være et trygt og pålitelig sted for kunder å oppdage og laste ned apper, og en flott forretningsmulighet for alle utviklere. Før de blir gjort tilgjengelig i butikken, blir alle appene vurdert opp mot samme med et knippe retningslinjer som er ment å beskytte kundene og gi et rettferdig og lik konkurranse for utviklere.»

Å stenge ute alle gir vel forsåvidt «lik konkurranse for utviklerne», men hva med kundene…? Apple kan være på farlig grunn her da de allerede undersøkes for antimonopol-praksis. Apple har jo sin egen Arcade, og kan muligens beskyldes for å holde konkurrenter ute. Problemet kan være at i-app-kjøp i spill vil være umulig for Apple å ta betalt for.

Dette uttaler Microsoft – Google har foreløpig ikke kommentert saken

«Testperioden vår for Project xCloud-betaen for iOS er utløpt. Dessverre har vi ikke en vei å bringe visjonen vår om strømme-spill med Xbox Game Pass Ultimate til spillere på iOS via Apple App Store.

Apple står alene som den eneste plattformen som nekter forbrukere fra strømming av spill og spillabonnementstjenester som Xbox Game Pass. Apple behandler konsekvent spillapper på en annen måte, og håndhever ikke like hardt apper som ikke er spill, selv når de inkluderer interaktivt innhold.

Alle spill som er tilgjengelige i Xbox Game Pass-katalogen er vurdert for innhold av uavhengige bransjevalueringsorganer som ESRB og regionale ekvivalenter. Vi er opptatt av å finne en vei for å bringe spillstrømming med Xbox Game Pass Ultimate til iOS-plattformen. Vi mener at kunden bør være kjernen i spillopplevelsen og spillere forteller oss at de vil spille, være sammen og dele hvor som helst, uansett hvor de er. Vi er enige.»

Microsoft, Google og Steam kan jo ikke gå god for andres spill

Apple sier også at det ikke er noe i veien med med å lansere «gaming services» på iOS, men at spillene altså må godkjennes manuelt, hver for seg.

Problemet her er igjen at Microsoft ikke kan sende inn andre spill for godkjenning, men de bør jo prøve å få egne spill godkjent, som Halo og Gears of War?

Google er i en annen situasjon da de ikke har egne spill, det samme gjelder for Nvidia, men Valve lager jo et par spill et par ganger i tiåret, så de bør også få til noe på Apples plattform. Vi venter.

Kilder:
Business Insider
The Verge

Stikkord: Apple, Spill, xbox