Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook mister sponsorer i USA, ser ut til å måtte gi opp første runde mot TikTok og har igjen lekket personinformasjon de ikke burde ha lekket, til tusenvis av utviklere. 2020 rammer alle hardt. (Ill.: Facebook)

Facebooks TikTok-klone ingen husker er lagt ned – brøt igjen med egne personvernregler

Tusenvis av utviklere hadde tilgang til inaktive kontoer.

Samtidig som Facebook mister sponsorer i USA fordi de ikke ønsker å fjerne innhold andre sosiale medier fjerner, er det nå kjent at Mark Zuckerbergs en gang uovervinnelige sosiale nettverk igjen har gjort noe ufint med brukerdata.

Rotet det til igjen – brøt eget regelverk

Selskapet bekrefter nå at tusenvis av utviklere har hatt tilgang til personinformasjon hentet fra inaktive Facebook-kontoer.

Det var jo nettopp i 2018 selskapet innførte regler som skulle stoppe slikt. Er ikke kontoen aktiv på 90 dager, skal den ikke røres, er Facebooks egen regelbok.

Facebook forklarer at de nylig «oppdaget at apper i noen tilfeller fortsatte å motta dataene som folk tidligere hadde autorisert, selv om det så ut til at de ikke hadde brukt appen i løpet av de siste 90 dagene. For eksempel kan dette skje hvis noen brukte en treningsapp for å invitere vennene sine fra hjembyen til en treningsøkt, samtidig som vi ikke var klar over at noen av vennene deres hadde vært inaktive i mange måneder.»

Tusenvis av utviklere stjal til seg personinfo

5000 utviklere skal i løpet av flere måneder hentet dataene, inkludert språk og kjønn. Facebook sier de ikke kjenner til at rettighetene brukerene en gang definerte for eget innhold skal ha blitt modifisert. Facebook sier de rettet feilen dagen etter den ble oppdaget.

Du husker vel Lasso?

10. juli er det for øvrig over og ut for Lasso, en tjeneste som skulle konkurrere mot TikTok. Facebook fikk det ikke til, og ser med ett enda eldre ut, spesielt for de under 20.

Appenb le lansert sent i 2018 og gjorde det mulig å skyte 15 minutter med video og legge på enkle visuelle elementer og populær-musikk på klippene.

Det så stygt ut for appen kun dager etter lanseringen da sjefen for produktet forlot Facebook, noe som nok forklarer at Lasso aldri ble lansert i Norge eller utenfor USA og et par andre land på kontinentet.

Vi skrev om Lasso tidlig i april i år:

«Også Facebook prøver å finne ut hvordan de kan ta TikTok. De har nemlig testet en app med arbeidsnavnet Lasso i Brasil, et land som har svært aktive brukere av alle salgs sosiale tjenester.»

Kilde:
Facebook

Stikkord: facebook, lasso, personvern