Applearcadekundeflukt
Apple fokuserer på flere spill som gjør at brukerne vender tilbake, etter erfaringer med at dagens tilbud ikke holder på nok kunder.

Annonse


Apple endrer spill-strategien etter kunde-flukt

Apple har stoppet kontraktene for en rekke spill i et forsøk på å bedre holde på spillerne.

Betyr dette mer Candy Crush?

Forvirrende? Vel, det selskapet har funnet ut er at folk ikke bruker nok tid i spillene som tilbys i skrivende stund, noe som har medført at for mange kunder hopper ut av kontrakten. Det er derfor blitt tilbydt enda flere prøve-perioder for personer som har testet en gang i løpet av den siste tiden, men det er ikke nok.

For strategien er nå den å fokusere på spill som gjør brukeren avhengig nok til å betale 50 kroner i måneden.

Betyr dette flere AAA-spill som Oceanhorn 2, eller mer Candy Crush? Hvem vet.

Annonse

Annonse


ITavisen mener

Vi ser dog for oss at dette er den perfekte tiden å bli mye mer seriøse i spill-segmentet: tenk hva Apple kan få til med ARM og dedikerte GPU-er? Hva med stor-oppgradere Apple TV med en rå GPU og smelte sammen iPad-, iPhone, TV og Mac-spilling? Jeg mener de bør konkurrere mot Sonys og Microsofts største AAA-spill, Apple Arcade er et for pinglete forsøk.

Hele økosystemet står klart, men selskapet har aldri vist interesse for spill. De har dog avslørt talent tidligere, da det var Steve Jobs, og ikke Bill Gates, som var først med å vise frem det som ble Halo. Spillet ble senere helte-produktet til Xbox, og er fremdeles Microsofts sterkeste kort.

Personlig liker jeg Arcade-konseptet, men har hoppet inn og nå ut enda en gang etter mangelen på nye, større titler.

Det er også slik at de 120 spillene som tilbys ikke har satt søkelyset på tjenesten fordi spillene har vært så utrolig gode, men noen av dem gode nok. Apple må finne unike talenter som kan gjøre noe helt nytt, og fordi Apple elsker AR så mye, kan de kanskje finne på noe der og lage en sommer-hit som Pokemon Go var for noen år tilbake.

Kilde:
Bloomberg

Annonse