Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Henrik Huseby, iPhone-reperatøren, tapte mot Apple i Høyesterett. (Ill.: Energepic.com)

Den norske mobil-reparatøren tapte mot Apple

I høyesterett.

Det er nå klart at Apple har vunnet mot Henrik Huseby, den norske mobil-reperatøren.

Det har vært en lang reise for Huseby som først vant saken mot selskapet i 2018, inntil de anket.

Huseby tapte i Norges høyeste domstol

«Saka gjeld spørsmål om innførsel av uoriginale mobiltelefonskjermar påført eit varemerke som er tildekt med tusj, er ei varemerkekrenking, jf. varemerkelova § 4», melder Domstol.no.

Huseby må betale 247 500 kroner til Apple etter tapet.

Dommen er klar fra Høyesterett, de mener at «varemerkets funksjoner kan bli skadelidende ved importen»:

«Høgsterett kom samrøystes til at varemerkets funksjonar kan bli skadelidande ved importen, og mogleg vidare omsetnad, sjølv om varemerket var tildekt med tusj. Både dersom tildekkinga seinare skulle bli fjerna og dersom ho ikkje skulle bli fjerna, ville den synlege tildekkinga mellom anna kunne verke forvirrande med omsyn til produktets opphav. For den relevante omsetnadskrinsen, ville det då kunne vera uklart om det var ein original skjerm eller ein kopi.»

Nordmenn kaster mest elektronikk i verden

Restarters Norway, som kjemper for selv-service på elektronikk som mobiler, er langt fra fornøyde med dommen.

-Det er hårreisende at Apple har ført denne saken. Dette problemet har de skapt selv, mens reparatøren, forbrukeren og planeten blir stående igjen som taperne, sier Kaja Juul Skarbø, daglig leder i Restarters Norway.

-Når et av verdens største selskaper vinner mot en liten aktør for brudd på merkevareloven, beveger vi oss i feil retning. Dette er kynisk spill fra Apple. De har selv skapt dette problemet, ved å ikke gjøre reservedeler tilgjengelig for alle reparatører.»

«Uavhengige reparatører kan da kun velge mellom tredjeparts-deler som ikke er gode nok eller reparerte, originale deler.»

– Prisene hos Apple sine autoriserte reparatører, som det kun er 20 av i Norge, er så høye at det ofte ikke lønner seg å reparere. Det må bli enklere og billigere å reparere fremfor å kjøpe nytt, men denne dommen bidrar til det motsatte. Det er hverken forbrukeren eller miljøet tjent med. 

– I Norge kjøper og kaster vi mest elektronikk i hele verden, og mer reparasjon blir viktig for å få ned klima- og miljøbelastningen. Nå trenger vi politikere som tør å endre systemet, slik at store selskaper ikke får monopol på reparasjon. 

– Apple hadde ikke trengt å saksøke en reparatør hvis de hadde vært forpliktet til å gjøre reservedeler tilgjengelig for alle. Dette må politikere ta tak i. Heldigvis ser vi at det er håp med EUs plan for sirkulærøkonomi, som blant annet vil sikre retten til reparasjon.

Kilde:
Domstol.no

Stikkord: Apple, huseby, iphone