Annonse


Se neste generasjon: ray tracing med millioner av lys

Det har aldri tidligere vært mulig å servere millioner av områdelys i sanntid, men nå har Nvidia i samarbeid med Dartmouth College knekt koden med ReSTIR.

Øker fra titalls til millioner av lys- og skygger, dynamisk

“Tradisjonelt har spill bygget komplekse lyssystemer med innbakte systemer med kun et par dynamiske kilder. Nyere RTX-spill har oppgradert til dynamiske områdelys med fysiske korrekte skygger, men grunnet dagens ray-begrensninger kan man ikke ha mer en noen titalls lys med dynamiske skygger”, forklarer Nvidia i blogg-innlegget, om du skulle være usikker på hva som er den store bragden her.

Nå oppgraderer de fra noen få lyskilder til millioner av dem.

Er dette støtte som kan legges til i ettertid?

Neida, dette er jo ikke et spill, men en veldig tidlig teknologi-demo, så det vil ta ganske lang tid før det blir mulig å oppleve interaktivt, men dette later til å være et stort gjennombrudd.

Fordi forskningsrapporten nettopp ble lansert, er det neppe duket for ReSTIR i 3080-serien, men kanskje kan det legges til støtte i etterkant?

Annonse


Dette gjør det også mye enklere for spill-designere

Det imponerende her er at teknologien ikke krever “en kompleks lys-struktur, “baking” eller andre statiske ressurser, men at ytelsen samtidig er 65 ganger bedre enn forrige generasjon.”

“Alle lys kaster skygger, alt kan flyttes vilkårlig og nye kilder kan legges til dynamisk”.

Har du lyst til å sette deg skikkelig inn i dette, er det komplette dokumentet med all matten, tilgjengelig.

Kilde:
Nvidia

Annonse