Hopp til navigasjon Hopp til innhold
PS5 har ikke bare veldig kjapp SSD-teknologi, men et system som har en direkteilgang til filoverøfingen på en måte som får lagrings-ytelsen på en gjennomsnittlig gamer-PC til å bleke. (Ill.: Samsung)

Derfor er Playstation 5 SSD-en mye kjappere enn den i PC-en din

Spill:

Epic Games har samarbeidet med Sony og Playstation 5-utviklingen i ganske lang tid.

Unreal Engine 5 er neste-generasjons motoren vi har ventet på

Det var det ikke vanskelig å se da Unreal Engine 5.0 ble avslørt forrige uke og blåste alle av banen noen dager etter Microsofts lite imponerende “gameplay”-event.

Med den nye generasjonen konsoller som lanseres i julen er ikke fokuset bare CPU, GPU og teraflops, men hvor kjapt spillet kan mates konsollen. Det er snakk om å utvide verdenene slik at de blir mye større, men også nærmest uten ventetid.

Intels nye SSD-teknologi blir å finne i spill PC-er om noen år

Å jada, vi hører alltid snakk om hvor utrolig alt er før lanseringen av en ny generasjon, men fordelen denne gang er at de faktisk har forbedret noe som konsollene ikke har brydd seg nevneverdig om tidligere.

Det er Intels “non-volatile dual in-line memory” som gjør PS5 i stand til over 5GB i sekundet flytting av ikke-pakkede data, og 9GB i sekundet med pakkede data.

Også er det ikke slik at SSD-disker faktisk oppnår sine teoretiske hastigheter på PC; du har helt sikkert lest SSD-spesifikasjoner før du handlet ny disk, bare for å oppleve at testprogrammet i ditt valgte OS rapporterer langt lavere hastigheter.

Tim Sweeney forklarer hvorfor NVDIMM-er er det store gjennombruddet med pakkede data:

“…systemintegrasjon og ytelse gjennom hele systemet. Det er veldig effektivt å hente inn data fra lagrings-enheter med høy båndbredde inn i videominnet i sitt opprinnelige format med maskinvaredekompressjon. Programvaren og maskinvarestabelen gjør mye for å minimere ventetid og maksimere båndbredden som faktisk er tilgjengelig for spill.

Tallene for PC er teoretiske og leses fra lagrings-enheten til kernel-minnet. Derfra er det en langsom reise gjennom programvaredekompressjon til GPU-driveren som svirrer inn i videominne hvor du til slutt kan bruke den. PS5-stien for dette er flere ganger mer effektiv. Og så er det dette med forsinkelse.

På PC er det mange lag og overhead. I tillegg har du problemet med å få komprimerte teksturer levert inn i videominnet, noe som krever lesing av RAM, programvare-dekomprimering, og deretter en call til en GPU-driver for å overføre dem, med mange kjerneoverganger før den tid.

Intels arbeid med ikke-flyktige NVDIMM-er er veldig spennende, og kan få PC-dataoverføring på et bedre spor de kommende årene.”

Sweeney legger også deler av skylden på Intels integrerte grafikkløsninger (og piratkopiering), for at Epic Games kastet seg over konsoller for et par generasjoner tilbake:

Stikkord: playstation, Spill, unreal