applevrwwdc
Apple nekter, tiår etter tiår, å løfte en finger for Mac-eiere som vil spille.

Annonse


Nå blir Mac et enda kjedeligere sted for spillere

Valve har på Steam i en knapp beskjed meldt at de stopper utviklingen av SteamVR til Mac.

Apple har aldri brydd seg om annet enn “casual gaming”

Derfor må VR-interesserte bruke eldre kode (velg beta-versjonen under Steam-innstillingene for spillet) for å spille VR-spillet i Apples laptop- og stasjonær-OS. Det, eller installere Windows 10 og ta omstart når man vil spille.

Den eneste årsaken som gis for å droppe VR på Apples plattform, er så de kan “fokusere på Windows og Linux”.

Vi tror, men vet ikke, at årsaken er liten interesse for VR blant Mac-eiere. Valve har trolig, uansett direkte årsak, sett på tallene.

Apple kan kanskje også ha gjort det vanskelig for Valve å utvikle på plattformen, selv om det var selskapet selv som avslørte støtten på WWDC i 2017:

Blir MacBook rett og slett for varme til å takle spilling?

Et annet problem er selvsagt mangelen på spill-fokus fra Apple, noe som i all tid har betydd et langt mindre spill-bibliotek enn på Windows. Denne trenden fortsetter da Apple fokuserer på iOS-spilling, senest med gamepad-støtte i iPadOS.

Annonse


Er det virkelig så vanskelig å få til et litt bedre økosystem på Mac for spillere? Vi skjønner at iMac og MacBook-eiere ikke kan bytte ut GPU (hvilke spill-laptoper kan?), men om Apple for eksempel hopper på laptop-versjoner av GeForce RTX 3000-serien, så vil de kunne spille de beste spillene i høy kvalitet i minst tre år frem i tid.

Løsningen har for de som vil spille på Mac er fremdeles å handle en ekstern GPU-løsning, men det løser ikke mangelen på spill som fungerer i macOS.

Kilde:
Valve

Annonse