Valve har på Steam i en knapp beskjed meldt at de stopper utviklingen av SteamVR til Mac.
Apple har aldri brydd seg om annet enn “casual gaming”
Derfor må VR-interesserte bruke eldre kode (velg beta-versjonen under Steam-innstillingene for spillet) for å spille VR-spillet i Apples laptop- og stasjonær-OS. Det, eller installere Windows 10 og ta omstart når man vil spille.
Den eneste årsaken som gis for å droppe VR på Apples plattform, er så de kan “fokusere på Windows og Linux”.
Vi tror, men vet ikke, at årsaken er liten interesse for VR blant Mac-eiere. Valve har trolig, uansett direkte årsak, sett på tallene.
Apple kan kanskje også ha gjort det vanskelig for Valve å utvikle på plattformen, selv om det var selskapet selv som avslørte støtten på WWDC i 2017:
Blir MacBook rett og slett for varme til å takle spilling?
Et annet problem er selvsagt mangelen på spill-fokus fra Apple, noe som i all tid har betydd et langt mindre spill-bibliotek enn på Windows. Denne trenden fortsetter da Apple fokuserer på iOS-spilling, senest med gamepad-støtte i iPadOS.
Annonse
Er det virkelig så vanskelig å få til et litt bedre økosystem på Mac for spillere? Vi skjønner at iMac og MacBook-eiere ikke kan bytte ut GPU (hvilke spill-laptoper kan?), men om Apple for eksempel hopper på laptop-versjoner av GeForce RTX 3000-serien, så vil de kunne spille de beste spillene i høy kvalitet i minst tre år frem i tid.
Løsningen har for de som vil spille på Mac er fremdeles å handle en ekstern GPU-løsning, men det løser ikke mangelen på spill som fungerer i macOS.
Kilde:
Valve
Annonse