Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Half-Life: Alyx gjør rent bort hos kritikerne som skryter spillet opp i skyene. ITavisen anmelder for tiden spillet. (Ill.: Valve)

Hyller Half-Life: Alyx som et mesterverk

Spill: Og derfor ble ikke Half-Life 3 noe av.

IGN hyller Alyx og gir Valves første VR-spill, og studioets første AAA-spill på mange år, 10 av 10 mulige poeng.

Half-Life: Alyx er lansert på Steam – hylles av kritikerne

Det 15 timer lange enspillerspillet omtales som spillet som vil sette VR på kartet, i det minste om vi skal tro IGN:

«Half-Life: Alyx setter en ny standard VR med et nytt nivå interaktivitet, detaljer og et kartdesign. Spillet viser hva som kan skje nå en utvikler i verdensklasse satser alt på ny teknologi.»

Videre mener IGN at dette blir veldig vanskelig å slå:

«På mange måter føles Alyx ut som et spill fra fremtiden og som blir vanskelig å matche, for ikke å snakke om å slå».

Men hva med Half-Life 3/Episode 3?

Foruten Duke Nukem Forever, som faktisk (dessverre) ble lansert, er Half-Life 3, eller Half-Life 2 Episode 3, alt etter hvem du spør, mytologi i spillbransjen, og fordi Valve endelig er klar med mer Half-Life, er de samtidig klare til å avsløre hva som gikk galt da de prøvde seg på episode-strategien, først med Half-Life 2 Episode 1 sommeren 2006.

Valves kartdesigner Dario Casali har vært hos selskapet siden 1996 og er derfor helt korrekt mann å spørre hva som skjedde.

Episodeformatet ble alt for mye arbeid for fort

I bunn og grunn er ikke historien original blant spillutviklere i det hele tatt: Valve startet sakte men sikkert og inkludere alt for mye innhold i Episode 2, noe som medførte at spillet tok to år å utvikle, ett år mer enn Episode 1. Samtidig som de utviklet spill skapte de også Source 2-motoren.

Valve brukte seks år på å utvikle Half-Life 2, så episodeformatet skulle være redningen – i stedet endte studioet opp med for mye arbeid per episode og de klarte ikke organisere selskapet rundt utviklingen av episodeformat. Valve ser ut til å ha som tradisjon å være svært ambisiøse. Det er vi glade for. Er det noen som kan knekke VR-gåtene rundt design og historie er det Valve.

Skal du prøve Half-Life: Alyx? Vi anmelder det med Oculus Quest og gleder oss til å avsløre hva vi mener.

Spillet er som nevnt allerede roset opp i skyene av visse publikasjoner, og har et snitt vel over 90 poeng på Metacritic.

Kilde:
IGN

Stikkord: halflife, Spill