model3autopilot
Teslas Model 3 registrerte ikke semi-traileren og kjørte rett under den, noe som medførte at øverste del av bilen ble revet av.

Annonse


Legger deler av skylden på Tesla etter dødskrasj

De nasjonale trafikkmyndighetene i USA har konkludert i 2019 Model 3-dødsulykken der Teslas 2018-modell krasjet i en semitrailer. Sjøføren døde av ulykken.

Alle får litt av skylden etter dødskrasjet i 2019

National Transportation Safety Board (NTSB) legger ikke hele skylden på Tesla, da føreren av semi-traileren brøt trafikkreglene ved ikke å gi forkjørsrett til bilen.

NTSB-sjef hadde følgende å si etter at rapporten ble fremlagt:

“Delray Beach-etterforskningen markerer den tredje dødelige ulykken vi har undersøkt der sjåførens for store tillit Teslas Autopilot, og utformingen av Teslas Autopilot, har ført til tragiske konsekvenser. I Mountain View-krasjet var tilliten kombinert med den like dødelige trusselen, distraksjon, noe som demonstrerer den skumle trusselen og mangelen på politikk og teknologi for å eliminere den.”

– Autopilot distraherte

På den annen side mener NTSB at om autopilot ikke hadde vært aktivert, så hadde føreren av bilen vært mer oppmerksom på veibildet, og derfor kunne ha unngått å krasje. Bilens autopilot klarte ikke å tegne opp semi-traileren på en måte som vanligvis hadde medført nødbremsing.

Annonse


Også National Highway Traffic Safety Administration er medskyldige i at det endte som det gjorde, ifølge NTSB, som mener at organet burde hatt på plass et system for å godkjenne autopilot nivå 2-systemer, og derfor om systemet fungerer godt nok i nødstilfeller.

Kilde:
Electrek

Annonse