De nasjonale trafikkmyndighetene i USA har konkludert i 2019 Model 3-dødsulykken der Teslas 2018-modell krasjet i en semitrailer. Sjøføren døde av ulykken.
Alle får litt av skylden etter dødskrasjet i 2019
National Transportation Safety Board (NTSB) legger ikke hele skylden på Tesla, da føreren av semi-traileren brøt trafikkreglene ved ikke å gi forkjørsrett til bilen.
NTSB-sjef hadde følgende å si etter at rapporten ble fremlagt:
“Delray Beach-etterforskningen markerer den tredje dødelige ulykken vi har undersøkt der sjåførens for store tillit Teslas Autopilot, og utformingen av Teslas Autopilot, har ført til tragiske konsekvenser. I Mountain View-krasjet var tilliten kombinert med den like dødelige trusselen, distraksjon, noe som demonstrerer den skumle trusselen og mangelen på politikk og teknologi for å eliminere den.”
– Autopilot distraherte
På den annen side mener NTSB at om autopilot ikke hadde vært aktivert, så hadde føreren av bilen vært mer oppmerksom på veibildet, og derfor kunne ha unngått å krasje. Bilens autopilot klarte ikke å tegne opp semi-traileren på en måte som vanligvis hadde medført nødbremsing.
Annonse
Også National Highway Traffic Safety Administration er medskyldige i at det endte som det gjorde, ifølge NTSB, som mener at organet burde hatt på plass et system for å godkjenne autopilot nivå 2-systemer, og derfor om systemet fungerer godt nok i nødstilfeller.
Kilde:
Electrek
Annonse