Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Playstation 5 har en maks CPU-klokkehastighet på 3,5GHz. (Ill.: Sony)

Sony kan ikke garantere at alle PS4-spill vil fungere på PS5

Men lanseres med en nesten komplett topp 100-liste.

Sony avslørte i går spesifikasjonene til Playstation 5 under en tek-briefing fra hovedarkitekt Mark Cerny.

Nesten samtlige av de 100 mest spilte spillene støttet av PS5 ved lansering

Cerny snakket masse om hvor ufattelig kjapp SSD-en er, og at den nærmest kan fungere som ekstra RAM for å laste inn spill på rundt ett sekund. CPU og GPU er også kraftig oppdatert, og nytter som Xbox Series X AMD-brikkesett, men Sony har modifisert plattformen for å gjøre ting på sin egen greie, blant annet med overklokking. Derfor er ikke de to konsollene helt like og vil derfor servere opplevelser som vil være noe mer ulike enn vi tidligere trodde. Det er en god ting..

Men et annet interessant tema det har blitt snakket mindre om er støtten for PS4-spill.

AMD har gjort en glimrende jobb, mener Sony

Sony skryter av at bakoverkompabilitetsutfordringene er noe AMD har løst på en utrolig måte, og designet systemet som en nøkkel-del.

«Å kjøre PS4-spill med boost er også en komplisert affære. Ytelses-økingen er virkelig rå denne gang, og noen spill takler det rett og slett ikke. Vi er nødt til å teste hvert eneste spill,» forklarer Cerny, men legger til at resultantene er fantastiske.

Nesten alle de 100 spillene som er spilt mest på PS4 skal fungere når Playstation 5 lanseres under julen.

Det er produsert over 4000 spill til PS4 siden 2014.

Kilde:
VGC

Stikkord: playstation