Slik er Playstation 5 sammenlignet mot Xbox Series X

playstation5
Playstation 5 har som mål å nærmest eliminere lastetider, støtter ray tracing og har langt kjappere CPU og GPU enn forrige generasjon.

Om få minutter skal Sonys Mike Cerny avsløre hva som driver selskapets nye konsoll.

Artikkelen oppdateres.

Spesifikasjonene

  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
  • GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
  • GPU-plattform: AMD spesialdesignet RDNA 2
  • RAM: 16GB GDDR6/256-bit
  • RAM båndbredde: 448GB/s
  • Lagring: Spesialdesignet 825GB SSD
  • IO-hastigheter: 5.5GB/s (Rå), Typical 8-9GB/s (Komprimert)
  • Utvidet lagring: NVMe SSD
  • Ekstern lagring: USB HDD
  • Optisk lagring: 4K UHD Blu-ray

Maskinen har et par GPU-teraflop lavere ytelse enn Xbox Series X, men Sony advarer mot å sammenligne tallene direkte:

Annonse

Sony mener de har gjort arbeid med RDNA 2 GPU-en som forbedrer ytelsen på andre måter enn ved råe teraflop-tall.

CPU-en er klokket til 3,5GHz, og vil i de fleste tilfeller kjøre på dette nivået, men kan også klokkes ned. Xbox Series X har 8x Zen 2 kjerner som kjører på låste 3.8GHz.

Lastetider vil nærmst forsvinne

Foruten mye kraftigere CPU og GPU, som vil høyere FPS og penere grafikk, er fokuset på å korte lastetider og oppdateringsoperasjoner av spillene, dramatisk.

825GB SSD-en er spesialdesignet for å levere svært kjappe lastetider i tillegg til at systemet er bygget for å installere på en smartere måte.

Kilde:
Digital Foundry

Se hele presentasjonen

Selskapet har holdt kortene tett til brystet, men nå skal det snart skje. Vi vet fra før av at den nytter AMD-teknologi, får en type SSD og vil støtte ray tracing. Utover det er det masse teknisk informasjon vi enda ikke vet noe om.

Følg med:

Annonse
Annonse