Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Playstation 5 har som mål å nærmest eliminere lastetider, støtter ray tracing og har langt kjappere CPU og GPU enn forrige generasjon. (Ill.: Sony)

Slik er Playstation 5 sammenlignet mot Xbox Series X

Spill: Sjekk ut spesifikasjonene.

Om få minutter skal Sonys Mike Cerny avsløre hva som driver selskapets nye konsoll.

Artikkelen oppdateres.

Spesifikasjonene

  • CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
  • GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
  • GPU-plattform: AMD spesialdesignet RDNA 2
  • RAM: 16GB GDDR6/256-bit
  • RAM båndbredde: 448GB/s
  • Lagring: Spesialdesignet 825GB SSD
  • IO-hastigheter: 5.5GB/s (Rå), Typical 8-9GB/s (Komprimert)
  • Utvidet lagring: NVMe SSD
  • Ekstern lagring: USB HDD
  • Optisk lagring: 4K UHD Blu-ray

Maskinen har et par GPU-teraflop lavere ytelse enn Xbox Series X, men Sony advarer mot å sammenligne tallene direkte:

Sony mener de har gjort arbeid med RDNA 2 GPU-en som forbedrer ytelsen på andre måter enn ved råe teraflop-tall.

CPU-en er klokket til 3,5GHz, og vil i de fleste tilfeller kjøre på dette nivået, men kan også klokkes ned. Xbox Series X har 8x Zen 2 kjerner som kjører på låste 3.8GHz.

Lastetider vil nærmst forsvinne

Foruten mye kraftigere CPU og GPU, som vil høyere FPS og penere grafikk, er fokuset på å korte lastetider og oppdateringsoperasjoner av spillene, dramatisk.

825GB SSD-en er spesialdesignet for å levere svært kjappe lastetider i tillegg til at systemet er bygget for å installere på en smartere måte.

Kilde:
Digital Foundry

Se hele presentasjonen

Selskapet har holdt kortene tett til brystet, men nå skal det snart skje. Vi vet fra før av at den nytter AMD-teknologi, får en type SSD og vil støtte ray tracing. Utover det er det masse teknisk informasjon vi enda ikke vet noe om.

Følg med:

Stikkord: playtation, sony, Spill