Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Telia melder at kundene vil ha problemer med å bruke BankID trolig også i morgen grunnet skattemeldingen. (Ill.: Telia)

Beklager problemer med BankID – i dag kan det bli enda verre

Årsak: skattemeldingen.

«Kapasitetsutfordringer» hos en leverandør er årsaken til at BankID på mobil fungerer dårlig med Telia-nett. Grunnen er igjen corona-viruset.

Kan bli verre i morgen i forbindelse med skattemeldingen

– Vi beklager på det sterkeste at våre kunder har hatt utfordringer med BankID på mobil de siste dagene, og vi har jobbet på spreng sammen med vår leverandør med å øke kapasiteten. Fra 18. mars kommer årets skattemelding og i den forbindelse ber vi om litt tålmodighet selv om vi har tatt grep for at BankID skal kunne tåle trykket. Husk at du alltid kan bruke kodebrikken for å logge inn, sier Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge.

Merk: du får melding når skattemeldingen er klar til å lastes ned fra skatteetaten.no. Meldingene sendes puljevis.

Derfor har det oppstått problemer

«Utfordringene med BankID på mobil er ikke knyttet til selskapets ekomnett. Telia har siden koronautbruddet kontinuerlig overvåket nettet og innført flere tiltak for at nettet skal være robust. Det har bidratt til at det ikke har vært noen større kapasitetsutfordringer, på tross av kraftig økning i bruk av tele og data, noe som har vært helt avgjørende for at samfunnet skal holde hjulene i gang. Selskapet er også godt bemannet til å håndtere eventuelle utfordringer som måtte oppstå i nettet», melder selskapet i pressemeldingen.

Telia melder samtidig at «OneCall- og MyCall-kunder er ikke berørt av ustabiliteten med BankID på mobil-tjenesten.»

Kilde:
Telia pressemelding

Stikkord: bank, bankid