Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Du kan trolig oppleve problemer med nettet fremover

Nettleverandørene jobber på spreng.

Oppdatert 13. mars kl 13:53: Altibox skriver i en pressemelding at datatrafikken i Altibox nasjonale fibernett lå på opp mot 30% over normalen torsdag på dagtid og 15-20% over normalen på kveldstid.

– Likevel er trafikken fortsatt langt under andre topper vi har sett til nå i år. Kundene har ikke grunn til å være bekymret, sier teknologidirektør Atle Soma i Altibox.

Administrerende direktør i Altibox, Tor Morten Osmundsen, legger til følgende:

– Foreløpig er nettet vårt i en normal driftssituasjon med trafikkmønster godt innenfor kapasiteten, men vi følger selvsagt ekstra nøye med for å sikre stabile tjenester for kundene, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox. 

Altibox forventer fortsatt å se en del trafikkvekst på dagtid, men trafikktoppene ligger så langt godt under det vi ser eksempelvis under store sportsarrangementer. 

Men: Ekstra mye trafikk og flere brukere kan imidlertid gi dårlig WiFi-opplevelse i hjem som ikke har tilfredsstillende dekning eller utdaterte sendere. Da er det heldigvis sånn at vareleveringer fortsatt går og eksempelvis kan produkter som Google WiFi hjelpe de aller fleste kunder med slike utfordringer, opplyser Altibox.

Original artikkel:

Fra og med klokken 18 i går kveld måtte store deler av Norge stenges ned, i et forsøk på å bekjempe COVID-19-viruset.

Det betyr at mange arbeidstakere må jobbe hjemmefra. Ikke minst er mange elever og studenter også hjemme nå, og ikke overraskende kan det by på utfordringer med nettkapasiteten.

Merker at mange flere spiller Fortnite

I Italia har dette allerede skjedd. Landet, som er i fullstendig lockdown, opplever nå en markant økning i internettrafikken. Barn og unge som spiller Fortnite, Call of Duty og andre nettbaserte spill, har ført til en flere nettleverandører opplever utfordringer med kapasiteten.

Også i Norge er dette noe leverandørene forbereder seg på.

Øker kapasiteten

Telenor opplyser at de jobber med å øke kapasiteten.

– Vi jobber med å øke kapasiteten, slik at alle kan jobbe hjemmefra. Vi vil påse at nødvendig infrastruktur er på plass, sier informasjonssjef for TV og bredbånd i Telenor, Magnus Line.

– Kundene kan oppleve utfordringer med å bruke løsninger for hjemmekontor, som Lync og mobilt bedriftsnett, hvor trafikken blir mangedoblet på kort tid.

Kan oppstå lavere hastighet

Også Telia merker endring i bruksmønsteret.

– Når det gjelder datakapasitet kan det oppstå lavere hastigheter i enkelte geografiske områder, slik det ofte gjør ved store arrangementer. Vi overvåker hele tiden og per nå har vi veldig god kapasitet til å håndtere trafikken, sier informasjonssjef Ellen C. Scheen i Telia.

Ice forbereder seg også på utfordringer.

– Vi driver med kritisk infrastruktur, så vi har døgnbemanning med ansatte som følger med hele tiden og er i løpende dialog med myndighetene, sier kommunikasjonsdirektør i Ice, Reynir Johannesson.

Kilde:
NRK

Stikkord: corona, covid-19, get, Ice, internett, pandemi, telenor, telia, virus