Spotify tjener ikke nok penger, for av de over 6,1 milliarder dollarene de tjener, så må mesteparten betales tilbake til plateselskapene i form av lisensavgifter, og samtidig som artistene klager på Spotify, gjør platebransjen det som alltid godt. Mye er derfor som før.
Må tjene mer penger på gratis-brukerne
Men det er ikke investorene som har sett seg lei av å vente på at Spotify skal klare å hale inn mer penger fra brukerne sine – over 120 millioner betaler, men det er fremdeles ikke nok.
Derfor er den nye strategien å få plateselskapene til å promotere artistene sine via Spotify i form av push-varsler som varsler et nytt album eller for å komme inn på topp av forsiden. Ikke at dette er uvanlig: plateselskapene har alltid betalt for de beste plasseringene i fysiske butikker, men siden man alltid har med seg mobilen, er det mer irriterende.
Betalende skal visstnok kunne deaktivere dette
Spotify forsvarer den nye måten å promotere på ved at man kun kommer til å høre fra artister man ofte hører på eller følger, og at betalende kan deaktivere anbefalinger.
Annonse
Tjenesten har allerede testet ut å plante sponsede låter inn i brukernes spillelister. Vi regner med at dette også kan deaktiveres for betalende kunder.
Spotify har en plan for å tjene mer penger de slipper å dele, hevder insider
Spotify er uansett nødt til å gjøre noe om de skulle legge gull-egget, da slik avtalene er i forhold til royalty-avtaler, så får plateselskapene en del av omsetningen uansett.
Visstnok er Spotifys plan å opprette en ny pengestrøm som plateselskapene ikke får lov å røre.
Det svenske strømmeselskapet håper å tjene penger på podcasts på lang sikt.
Kilde:
Bloomberg
Annonse