Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsofts konsoll levere kjappere responstid fra du reagerer med gamepad-en, til spillet reagerer. (Ill.: Microsoft)

Det er svært viktig Microsoft får til dette med Xbox Series X

Spill: 120FPS krever mer enn vanlig av plattformen. Og: Microsoft trekker seg fra GDC.

Først og fremst: det er nå kjent at Microsoft ikke skal delta på GDC neste måned grunnet corona (også Epic Games er ute – vi tror messen avlyses), så da håper vi at de snakker mer om nøyaktig hva lyd ray tracing er for noe i et annet forum.

Facebook F8 er også avlyst i år.

Lyd og grafikk-forbedringer er ikke alt

Den nye Xbox-en har lyd- og grafikk-oppgraderinger som alle andre nye konsoller før den, men årets konsoll-generasjon er mer interessant enn som så, fordi det ikke bare er fokus på høy bildeoppdatering på 120FPS, men også hvordan dette føles med gamepad-en og med kjappe reaksjoner.

Det er derfor Microsoft har implementert Dynamic Latency Input og Ultra-Low Latency.

Vi lar Xbox sin samfunnskontakt, Larry Hryb (Major Nelson) forklare med egne ord:

«Et av våre fokusområder, fordi spillere nå krever en lav latency-opplevelse, er at de også vil ha de mest presise og responsive kontrollene. Det vi har gjort er at vi har analysert hele plattformen for å virkelig identifisere alle områdene i informasjonflyten der vi kan redusere ventetid.

Dynamic Latency Input (DLI) er en ny teknologi vi har introdusert som faktisk tillater spillene å motta de siste reaksjonen fra spilleren. På den måten dropper ikke spille reaksjonen, selv om det måtte skje mellom forskjellige bilderammer.

Når vi snakker om spill som kjører med 120 bilder per sekund, er det veldig lave etterslepet avgjørende for å ha en virkelig flott spillopplevelse, så vi visste at vi trengte å forbedre alt fra kontrolleren til konsollen så vel som konsollen til TV-en med nye funksjoner i HDMI 2.1.

I 2.1 finner vi for eksempel Auto Low Latency Mode (ALLM) eller variabel oppdateringsfrekvens (VRR). Og det handler egentlig om å få spilleren til å ha den fantastiske oppslukende opplevelsen til enhver tid.

Og det er tingen: vi er virkelig stolte av opplevelsen vi har på Xbox One i dag, men når vi tenker på neste generasjon, visste vi at vi måtte fokusere på å eliminere så mye ventetid som mulig.»

Kilde:
Wccftech

Stikkord: Spill, xbox